سید افقهی : ایران همیشه در همه مراحل در کنار عراق است

جمعه 2 دی 1401 - 13:37:0

دیپلمات باسابقه و کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با شبکه الکوثر به موضوع "کنفرانس بغداد ۲ ؛ چشم انداز همکاری و مشارکت کشورهای همسایه" پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر  ، سید هادی سید افقهی دیپلمات سابق جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با برنامه "قضیه ساخنه" شبکه الکوثر که به موضوع کنفرانس بغداد۲ در امان پایتخت اردن اختصاص داشت، گفت : من در مورد چند نکته که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در جریان حضور خود در این کنفرانس به آنها پرداخته است صحبت می کنم. اولین مسئله این است که ایران در بحران حمله داعش در کنار عراق ایستاد و به نقش بزرگ شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین شهید بزرگوار حاج ابومهدی المهندس و نیروهای نظامی و امنیتی ، عشایر و حشدالشعبی اشاره کرد. 
سید افقهی افزود : چه کسی داعش را ایجاد و از آن حمایت کرد؟ از جمله حاضران در این کنفرانس کسانی بودند که از داعش حمایت کردند و از داعش حمایت و آن را ترویج کردند و آنها در منابر جمعه و مساجد خود در کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حمایت از داعش فتوا دادند. 
وی ادامه داد : جملاتی در تاریخ ثبت شده است، مانند اظهارات حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر که گفت: آمریکا به ما و عربستان سعودی دستور داد که رژیم بشار اسد را سرنگون کنیم و ما هفت میلیارد دلار هزینه کردیم اما موفق نشدیم.»
وی تاکید کرد : این کنفرانس واقعیت برخی از کشورها را آشکار کرد که شعار می دادند می خواهند از عراق حمایت کنند و آن را به آغوش  عربی برگردانند، اما این کشورها در واقع مخالف و مانع روند پیوند ، بازسازی و سازندگی علمی و اقتصادی عراق هستند. 


 


جمعه 2 دی 1401 - 7:22:16