آمریکا و تلاش برای تضعیف اقتصاد عراق

چهار شنبه 30 آذر 1401 - 11:40:0

بسیاری از کارشناسان اقتصادی در عراق با اشاره به بهبود نسبی اوضاع اقتصادی در این کشور، افزایش اخیر قیمت دلار در برابر دینار عراق را نتیجه فشارهای آمریکا بر دولت عراق می دانند تا این کشور را از منافع اقتصادی تجارت با ایران و ترکیه و چین محروم کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی در این باره که در قالب برنامه «مع المراسلین» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است: عراقی ها معتقدند هر بحرانی در عراق روی می دهد، آمریکا پشت آن قرار دارد. تازه ترین مداخله آمریکا در امور عراق، به اقتصاد این کشور ارتباط پیدا می کند به طوری که شماری از شخصیت های وابسته به «چارچوب هماهنگی شیعیان» از فشارهای سفیر آمریکا در بغداد بر دولت محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق برای افزایش قیمت دلار در برابر دینار عراق با اهداف سیاسی پرده برداشتند.

علاوه بر این، آمریکا در تلاش است تا از مسائل اقتصادی برای فشار آوردن بر دولت عراق استفاده کند تا به سمت امضای توافقنامه با کشورهای دیگر به ویژه چین نرود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند روند کاهش ارزش دینار عراق که در زمان دولت مصطفی الکاظمی و پس از کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی آغاز شد، اکنون باید متوقف و در قیمت دلار بازنگری شود چرا که اوضاع اقتصادی عراق با افزایش قیمت نفت بهتر شده است و هم اکنون ذخایر ارزی این کشور به 90 میلیارد دلار می رسد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 29 آذر 1401 - 20:48:33