بانگاهی به توافقات چین و کشورهای عربی

آیا چین در مبادلات مالی با اعراب یوان را حاکم می کند؟

دو شنبه 21 آذر 1401 - 10:16:1
آیا چین در مبادلات مالی با اعراب یوان را حاکم می کند؟

روزنامه العرب نوشت: شی جین پینگ رئیس جمهور چین به دنبال بهره بردن هرچه بیشتر از تمایل اعراب برای همکاری با کشورش است تا آنها را به سمت اتخاذ تصمیمات مهمی سوق دهد که می داند آمریکایی ها را علیه شرکای سنتی شان می شوراند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، العرب افزود: دعوت به استفاده کامل از بورس نفت و گاز شانگهای به عنوان بستری برای تسویه تجارت نفت و گاز با یوان به جای دلار از جمله این تصمیمات است.
العرب در ادامه نوشت: این موضوع در زمانی رخ می دهد که رهبران کشورهای فقیر عربی که در نشست ریاض حاضر بودند، به چین به عنوان یک ناجی جادویی برای خارج کردنشان از بحران ها و نجات اقتصادشان از فروپاشی چشم دوخته اند.
رئیس جمهور چین در اجلاس چین و کشورهای عربی گفت: چین به واردات مقادیر زیادی نفت خام از کشورهای شورای همکاری، گسترش واردات گاز طبیعی مایع، تقویت همکاری ها در زمینه توسعه بخش های نفت و گاز و خدمات مهندسی، ذخیره سازی، حمل و نقل و پالایش و استفاده کامل از بورس نفت و گاز شانگهای به عنوان بستری برای تسویه تجارت نفت و گاز به یوان ادامه خواهد داد.
در ادامه گزارش این روزنامه با اشاره به اینکه رئیس جمهور چین می داند که آمریکا اتفاقاتی را که در ریاض رخ می دهد، زیر نظر دارد و نگران موفقیت چین در جذب اعراب است، آمده است: ناظران می گویند که کشورهای حاشیه خلیج فارس هرگز نخواهند پذیرفت که از طریق توقف معامله با دلار  و انتخاب یوان، تابو بشکنند حتی اگر این ایده به نظر آنها به عنوان اهرم فشاری بر دولت جو بایدن باشد که منافع آنها را در نظر نمی گیرد.
پیشنهادهای رئیس جمهور چین در زمانی صورت می گیرد که ائتلاف بلندمدت ریاض با واشنگتن به دلیل سیاست انرژی و رابطه با روسیه  بویژه  در  سایه تردید کشورهای خلیج فارس به تعهد آمریکا نسبت به امنیت منطقه، شاهد تنش است.
فیصل بن فرحان در تلاش برای اطمینان دادن به واشنگتن پس از پایان این اجلاس گفت که کشورش خوهان همکاری با آمریکا و چین اس. او افزود: رقابت خوب است اما قطبی شدن نه.
در ادامه این گزارش افزده شده است: سران کشورهای عربی که در حاشیه خلیج فارس نیستند، در سخنرانی های خود در اجلاس ریاض و یا در دیدارهای دوجانبه با همتای چینی خود بر تمایل در برقراری روابط موثرتر با چین اصرار داشتند و این تمایل نشان می دهد میدهد که این کشورها حمایت کافی را از شرکای غربی سنتی بویژه آمریکا نیافته اند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


دو شنبه 21 آذر 1401 - 10:15:54