آیا خطر جنگ هسته‌ای بر سر اوکراین جدی است؟

شنبه 19 آذر 1401 - 9:54:38

رئیس جمهور روسیه ضمن هشدار دادن به کشورهای غربی درباره مداخله در جنگ اوکراین، خطرات وقوع جنگ هسته ای را به آنان گوشزد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارشی که در ابتدای برنامه شب گذشته «قضیه ساخنه» با موضوع «بحران اوکراین و احتمال جنگ هسته‌ای» از شبکه الکوثر پخش شد آمده است:

هشدار ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه درباره افزایش خطر جنگ هسته ای در جهان، واکنش‌های متفاوتی به دنبال داشت هرچند پوتین تاکید کرد کشورش دیوانه نشده است و آغازگر استفاده از تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود. آلمان به کاهش خطر استفاده مسکو از سلاح هسته‌ای در شرایط کنونی به علت فشارهای بین المللی اشاره و تاکید کرد. اولاف شولتز صدراعظم آلمان گفت جنگ در اوکراین با همان قساوت سابق ادامه دارد ولی چیزی که تغییر کرده این است که روسیه زیر فشار جامعه بین المللی از تهدید به استفاده از سلاح هسته ای دست کشیده است. شولتز همچنین بر اهمیت ادامه گفتگو با کرملین به رغم چند دستگی‌های جدی تاکید خاطرنشان کرد برلین از هر چه در توان دارد برای پیشگیری از وقوع جنگ مستقیم بین روسیه و ناتو استفاده خواهد کرد زیرا این تقابل، نتیجه ای جز ویرانی در سراسر جهان نخواهد داشت.

آمریکا واکنش تندی به اظهارات رئیس جمهور روسیه نشان داد به طوری که پنتاگون به مسکو درباره عواقب استفاده از بمب اتمی یا بمب کثیف هشدار داد و وزارت امور خارجه روسیه را به بی‌مسئولیتی متهم کرد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت واشنگتن معتقد است هرگونه لاف زدن درباره سلاح هسته‌ای، مطلقا غیرمسئولانه است و با بیانیه ای که روسیه در ژانویه امسال به عنوان عضوی از سازمان ملل و شورای امنیت امضا کرد، تعارض دارد.

موج تهدید و تهدید متقابل بین روسیه و ائتلاف غربی در میان مداخله گسترده ناتو در بحران اوکراین صورت می گیرد. به رغم هشدارهایی که طرف های بین المللی درباره خطرات تشدید بحران در اوکراین مطرح کردند، کشورهای غربی به ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین ادامه می دهند و مسکو اخیرا از مداخله مستقیم ناتو در عملیات نظامی در اوکراین پرده برداشت و اعلام کرد بررسی ها نشان دهنده دست داشتن اعضای ناتو در حملات اخیر اوکراین به فرودگاه های روسیه است.

«قضیه ساخنه» برنامه سیاسی و گفتگو محور است که هر شب در ساعت 19:45 به وقت تهران با حضور کارشناسان و صاحب نظران به بررسی و تحلیل مهم ترین تحولات روز جهان می پردازد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 19 آذر 1401 - 9:48:31