آمریکا به فشار بر عربستان برای امتیاز گرفتن ادامه خواهد داد

یک شنبه 29 آبان 1401 - 16:0:51

نویسنده و تحلیلگر سیاسی مقیم کانادا گفت به رغم مصونیت دادن آمریکا به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی، واشنگتن در آینده باز هم از این پرونده برای زیر فشار قرار دادن ریاض و گرفتن امتیاز بهره برداری خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، اشرف القره بوللی در برنامه «قضیه ساخنه» که با موضوع «آمریکا؛ منافع در رأس اولویت‌هاست» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: مصونیت دادن آمریکا به بن سلمان در واقع یک موضوع سیاسی است زیرا این مصونیتی نیست که به دشمنان آمریکا داده شده باشد. روابط بین آمریکا و عربستان، خودمانی و دوستانه نیست و پرونده خاشقجی اهرم فشاری است که آمریکا در آینده باز هم از آن علیه عربستان و محمد بن سلمان استفاده خواهد کرد.

این تحلیلگر سیاسی افزود: عربستان از زیر نفوذ آمریکا خارج نشده است زیرا این آمریکا است که تصمیم می‌گیرد در عربستان چه می‌گذرد. گاهی ممکن است عربستان ادعا کند که از زیر سلطه آمریکا خارج شده است ولی سفر جو بایدن به جده و موافقت عربستان سعودی با بیانیه صادر شده در نشست قدس که با حضور بایدن و سران اسرائیل و چند کشور عربی برگزار شد، نشان می دهد عربستان همچنان تحت سلطه آمریکا است.

به عقیده این نویسنده عرب، فشارهای آمریکا بر محمد بن سلمان و دیگر مقامات سعودی ادامه خواهد یافت و اگر نماینده جمهوری خواهان در آمریکا به ریاست جمهوری برسد، این فشارها واضح تر و علنی تر خواهد شد. با این حال به قدرت رسیدن بن سلمان و بازداشت و مصادره اموال شاهزادگان سعودی نیز برخلاف اراده واشنگتن نبوده است. آمریکا تصمیم گرفت چنین فرد کم تجربه ای در عربستان به قدرت برسد تا باقیمانده ثروت زیرزمینی عربستان را بر باد دهد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 29 آبان 1401 - 16:0:46