رونمایی پژوهشگاه رویان از دستاوردهای جدید علمی

جمعه 27 آبان 1401 - 9:37:0

جمهوری اسلامی ایران در زمینه پزشکی بازساختی یا همان چیزی که به عنوان علم سلول های بنیادی شناخته می شود، گام های بلندی برداشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، خلیل حاج خلیل خبرنگار الکوثر در گزارشی در قالب برنامه «مع المراسلین» افزود : پژوهشکده رویان متخصص در این علم است  ، آخرین دستاوردهای خود را در این زمینه شامل تجهیزات و داروهای کمک کننده در درمان برخی بیماری‌های صعب‌العلاج از طریق سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف جنین یا آنچه در بانک خون این موسسه  ذخیر شده است ، رونمایی کرد.
دکتر مرتضی ضرابی ، رئیس بانک خون موسسه تحقیقات پزشکی رویان گفت: علیرغم تحریم ناعادلانه آمریکا علیه ایران و سختی واردات برخی تجهیزات از خارج از کشور، با تلاش و کوشش دانشمندان مان ، توانستیم ساخت برخی از  تجهیزات آزمایشگاهی مربوط به استخراج و حفظ خون در بند ناف جنین ، بوی سازی کنیم. بنابراین ما به یکی از کشورهایی تبدیل شده‌ایم که این علم و فناوری‌های آن را به جای اینکه واردکننده آن باشیم ، صادر می کنیم.»
از جمله مهمترین این دستاوردها می توان به ظروف یخچالی برای حفظ خون استخراج شده از بند ناف و برخی داروهایی که در درمان سرطان، کبد، چشم، استخوان، فلج، دیابت و بیماری های آلزایمر کمک می کند، اشاره کرد و نتایج رضایت بخشی در این زمینه به دست آمده است.
شیما علیزاده محقق موسسه رویان، گفت: همه این دستاوردهایی که امروز رونمایی شد به دلیل تحریم‌های آمریکا برای ما ممنوع شده بود و واردات آن صدها هزار دلار هزینه داشت و امروز در اینجا تولید داخلی می‌شود.  
پژوهشکده رویان همچنین یکی از مراکز تحقیقاتی مهم در زمینه علوم سلول های بنیادی در منطقه و جهان به شمار می رود و صاحب بزرگترین بانک دولتی برای ذخیره نمونه های خون مختلف استخراج شده از بند ناف است که توسط خانواده ها نگهداری و یا اهداء می شوند تا در درمان برخی بیماری های غیر قابل درمان مورد استفاده قرار بگیرند. این روش درمانی سال ها در انحصار برخی کشورها قرار داشت.


 


جمعه 27 آبان 1401 - 11:0:25