سردار جعفرآبادی تشریح کرد:

ایران در مسیر توسعه ماهواره‌برها

یک شنبه 15 آبان 1401 - 21:2:40
ایران در مسیر توسعه ماهواره‌برها

فرمانده فضایی نیروی هوا-فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آزمایش پرتابگر قائم 100 را استمرار پیشرفت ایران در مسیر ساخت ماهواره‌برهای قدرتمندتر توصیف کرد، مسیری که با پرتاب ماهواره امید در 12 سال قبل شروع شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سردار جعفرآبادی در گفتگو با شبکه خبری العالم در خصوص پرتاب ماهواره‌بر قائم 100 اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران، اولین و تنها کشور اسلامی است که قدرت پرتاب ماهواره را دارد. این توانمندی 12 سال پیش با پرتاب ماهواره امید توسط وزارت دفاع ایران شروع شد و ادامه پیدا کرد، دو سال پیش هم سپاه پاسداران با پرتاب ماهواره نور 1 توسط پرتابگر قاصد به باشگاه فضایی جهان پیوست. 

سردار جعفرآبادی درباره مراحل ساخت پرتابگر قائم 100 گفت: پرتابگر قاصد یک پرتابگر ترکیبی بود که مرحله اول آن با سوخت مایع و مراحل دوم و سوم آن با سوخت جامد کار می کرد و وزن قابل حمل آن محدود بود. به همین علت  موتور مرحله اول آن با یک موتور سوخت جامد قدرتمند جایگزین شد و به نام پرتابگر قائم 100 نامگذاری شد که  یک ماهواره‌بر تماما سوخت جامد ایرانی است.

فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب تاکید کرد نتایج اولین آزمایش نشان می دهد ماهواره‌بر قائم 100 می تواند ماهواره با وزن 80 کیلوگرم را در مدار زمین قرار دهد. 

به گفته سردار جعفرآبادی، توسعه نسل‌های بعدی ماهواره‌بر قائم همچنان ادامه خواهد داشت تا امکان قراردادن ماهواره با وزن 500 کیلوگرمی در مدار زمین فراهم شود.

سردار جعفرآبادی درخصوص نگاه آمریکا و غرب به پیشرفت فضایی ایران گفت: صحبت درخصوص مسئله فضایی یا دفاعی نیست، آمریکا از پیشرفت کشور ایران نگران است و با فشارها و تحریم های خود سعی می کنند ایران را محدود کنند، اما در 43 سال گذشته راه اقتدار ایران متوقف نشده است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 آبان 1401 - 21:2:36