تلسکوپ بزرگ ایرانی قوی‌تر است یا تلسکوپ هابل؟

یک شنبه 15 آبان 1401 - 15:11:22
تلسکوپ بزرگ ایرانی قوی‌تر است یا تلسکوپ هابل؟

مدیر تیم طراحی رصدخانه ملی ایران درباره مقایسه تصاویر تلسکوپ بزرگ ایرانی با تلسکوپ فضایی هابل توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسعود بیدار درباره مقایسه ای که بین وضوح تصاویر تلسکوپ هابل با تصاویر تلسکوپ ایرانی صورت گرفته است گفت: نمی توان گفت تصاویر تلسکوپ ایرانی واضح تر از تلسکوپ هابل است و کلا نمی توان این دو را با هم مقایسه کرد زیرا هابل خارج از جو تصویربرداری می کند و تلسکوپ ایرانی روی زمین این کار را انجام می دهد که شرایط متفاوت است. ولی مسئله این است که اگر تلسکوپ هابل را روی زمین نصب کنیم، تصاویری که تلسکوپ ایرانی ارائه می دهد بهتر از تصاویر تلسکوپ هابل خواهد بود.

مدیر تیم طراحی رصدخانه ملی ایران افزود: تلسکوپ ها با توجه به قطر آینه آنها رتبه بندی می شوند و با در نظر گرفتن این فاکتور، تلسکوپ ایرانی جزء دو یا سه تلسکوپ برتر در کل آسیا و جزء سی یا چهل تلسکوپ برتر کل جهان محسوب می شود.

به گفته مسعود بیدار؛ مهم‌ترین ویژگی تلسکوپ جدید ایرانی این است که توانست از همان ابتدا با تهیه تصاویری از یک کهکشان، کار خود را با دقت بالا آغاز کند.

وی افزود: پژوهشگران ایرانی از به روزترین فناوری ها برای کنترل محورها و آینه اولیه و ثانویه استفاده کردند به طوری که وزن بدنه تلسکوپ به حدود 90 تن می رسد.

شایان ذکر است مجله علمی «ساینس» با پرداختن به این موفقیت دانشمندان ایرانی، تلسکوپ ایرانی را تلسکوپی در کلاس جهانی توصیف کرد که حتی تحریم ها نیز نتوانست مانع تکمیل آن شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 آبان 1401 - 15:11:17