در نشست گروه دوستان منشور ملل متحدمطرح شد:

امیرعبداللهیان: تحریم‌های اقتصادی، جنایت علیه جامعه بشری است

شنبه 14 آبان 1401 - 12:59:30

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توسل بیمارگونه برخی دولت‌ها به اعمال تحریم‌های غیرقانونی را مغایرت آشکار با حقوق بشر دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آقای «حسین امیرعبداللهیان» امروز (شنبه) در نخستین نشست  گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد در مرکز مطالعات بین الملل وزارت امور خارجه افزود: باوجود تلاش جامعه بین المللی برای غلبه بر چالش‌ها، تضعیف بی سابقه چند جانبه گرایی از جانب برخی دولت‌ها به ناکامی این تلاش‌ها منجر شده است.
وی با بیان اینکه اعمال تحریم‌های اقتصادی، جنایت علیه جامعه بشری است، تصریح کرد: یکجانبه گرایی افسارگسیخته، دوران جدیدی از ناآرامی‌ها و بی ثباتی را برای جامعه بین المللی به بار آورده است.
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: توسل بیمارگونه این دولت‌ها به یکجانبه گرایی به ویژه اعمال تحریم‌های غیرقانونی، مغایرت آشکار با چندجانبه گرایی بین المللی و حقوق بشر بوده و تعهدات دولت‌ها را به منشور ملل متحد از جمله ارتقاء و احترام به حقوق بشر را زیر سوال برده است.
امیرعبداللهیان گفت: نماینده ویژه سازمان ملل در سفر اخیر خود به ایران بر رفع کامل تحریم‌های یکجانبه علیه ایران تاکید کرد و تحقق این امر مستلزم همکاری کشور‌های مستقل است و استفاده از همه ظرفیت این کشور‌ها را خواهانیم.
امیرعبداللهیان همچنین خروج آمریکا از برجام را به عنوان موردی دیگر از یکجانبه گرایی و قانون گریزی واشنگتن  دانست و تاکید کرد، ایران به مسیر دیپلماسی و گفتگو پایبند است، اما آمریکا همچنان در مسیر مواضع دوگانه و ریاکارانه حرکت می‌کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی  در ادامه با اشاره به سوءاستفاده غرب از فضای مجازی و ابزارهای رسانه ای گفت: این اقدامات در مغایرت با منشور ملل متحد است و ایران آن را محکوم می‌کند.
وزیر امور خارجه همچنین از سکوت معنادار مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و گفت این سکوت باعث جسارت رژیم اسراییل شده است و باید به آن پایان داده شود.
گروه دوستان منشور ملل متحد در سال ۲۰۲۱ با هدف حفظ، ارتقاء و دفاع از تفوق و اعتبار منشور سازمان ملل با مشارکت ۱۹ کشور تشکیل شد.اعضای این گروه شامل جمهوری اسلامی ایران، الجزایر، آنگولا، بلاروس، بولیوی، کامبوج، چین، کوبا، کره شمالی، گینه استوائی، اریتره، لائوس، نیکاراگوئه، دولت فلسطین، روسیه، سنت وینسنت و گرانادا، سوریه، ونزوئلا و زیمبابوه هستند.
ارتقاء حقوق بین الملل و منشور ملل متحد، هماهنگی در زمینه ابتکارات مشترک به منظور تقویت احترام به اهداف و اصول مندرج در این منشور و نیز ارزش‌های گفتگو، مدارا، همبستگی و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت‌ها از اهداف ایجاد این گروه است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید


شنبه 14 آبان 1401 - 12:59:26