نگاه اسلام به زن و نگاه زن به اسلام

شنبه 30 مهر 1401 - 19:38:29

پژوهشگر اجتماعی لبنانی در بیان علت متفاوت بودن قانونگذاری درباره زنان و اجرای آن در کشورهای مختلف اسلامی گفت ذهنیت ویژه هر فرهنگ، نقش مهمی در تولید این قانون دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خانم دکتر نزیهه صالح در برنامه «الوجه الآخر» که شب گذشته با موضوع «زن در تمدن اسلامی» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: بحث و جدل زیادی درباره نحوه نگرش اسلام به زن و نحوه نگرش زن به اسلام و نحوه اجرای شریعت اسلامی در خصوص زنان وجود دارد. ما معتقدیم مردان فکر می کنند اسلام صد درصد برای آنها و منافع آنها آمده است و آنها در همه چیز آزادی کامل دارند. متاسفانه برخی فقها نیز مردانه عمل می کنند.

این پژوهشگر اجتماعی لبنانی افزود: جوامع عربی و غیرعربی در زمینه اجرای شریعت متفاوت عمل می کنند. به عنوان مثال نگاه به زن در ایران متفاوت از نگاه به زن در کشورهای عربی است. وضع زنان در ایران بهتر از کشورهای عربی است زیرا در کشورهای عربی میراث فرهنگی اقتدارگرایانه ای وجود دارد که بر اساس آن از آنچه درباره زنان در قرآن آمده است در جهت منافع مردها بهره برداری می شود. همین میراث فرهنگی موجب شده است فقها در بسیاری از احکام مربوط به زنان اختلاف نظر داشته باشند.

خانم دکتر صالح ادامه داد: بعضی (فقها) به مردها اجازه می دهند از خروج همسرشان از خانه به منظور دیدار با خانواده اش جلوگیری کنند ولی در عین حال با مسئله صله ارحام چه می کنند؟... در روابط بین مرد و زن باید بده بستان و نرمش و مدارا حاکم باشد. ما نمی گوییم زن و شوهر کاملا باید با هم یکسان باشند زیرا هرکدام شرایط خاص خود را دارند. ولی متاسفانه مردها به علت حضور نداشتن زنان در بخش قانونگذاری و صدور فتوا، از این مسئله در جهت منافع خودشان بهره برداری می کنند. اکنون می بینیم که در ایران برخی تغییرات در این زمینه ایجاد شده است و زنان در ایران از حقوقی برخوردار شده اند که زنان در سایر کشورها از آن محروم هستند. 

برنامه گفتگو محور «الوجه الآخر» روزهای جمعه ساعت 21 به وقت تهران (20:30 به وقت مکه مکرمه) پخش و شنبه در ساعت 8:30 به وقت تهران (8 صبح به وقت مکه) بازپخش می شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 30 مهر 1401 - 19:38:24