تفاوت بین مرد و زن در اسلام، هست یا نیست؟

شنبه 30 مهر 1401 - 14:56:18

پژوهشگر و متخصص مطالعات قرآنی درباره واقعیت وجودی زن و مرد در اسلام توضیح داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمدعلی میرزایی در برنامه «الوجه الآخر» شبکه تلویزیونی الکوثر که به موضوع «زن در تمدن اسلامی» اختصاص یافت گفت: بدون تردید اسلام دین واقع بینانه است که اهمیت زیادی به مسائل تکوینی و وضعی و موضوعی می دهد. غیرممکن است اسلام در بخش «محکمات» درباره موضوعی سخن گفته باشد که در تناقض با واقعیت وجودی زنان و همچنین واقعیت وجودی مردان باشد. از نظر علمی و واقعیت تکوینی که یکی از مبانی درک اسلام و آیات قرآن و روایات قطعی است، باید به گونه ای مسائل را درک و تفسیر کنیم که موجب بروز تناقض و تفاوت با واقعیت های ادراکی و علمی زنان و مردان از نظر روانی و جسمی و سایر زمینه ها نشود مگر این که احکام و فتواها و نظریاتی مطرح شود که با این روایات علمی دین اسلام همخوانی نداشته باشد که علت آن به ماهیت عقب افتاده زمان جاهلیت بر می گردد که در آن مسائل علمی جایگاهی نداشتند.

این پژوهشگر علوم قرآنی افزود: اما موضوع دوم این است که قرآن کریم بدون استثناء هیچ تبعیضی بین مرد و زن قائل نیست به همین علت است که در مسائل فلسفی و مسائل مرتبط با الهیات، هیچ اختلاف و تبعیضی بین مرد و زن نمی بینیم و هردو به یک شکل خطاب قرار می گیرند.

شیخ علی میرزایی افزود: موضوع سوم به اخلاقیات مربوط می شود. اگر ما اسلام و رهنمودهای آن را در زمینه های اعتقادی و ایمانی و اخلاقیات و ارزش ها، از فروع دین که به رفتارها مربوط می شود جدا کنیم، می توانیم قطعا به این نتیجه برسیم که در زمینه مسائل اعتقادی و ارزشی هیچ فرقی بین زن و مرد در اسلام نیست. 

برنامه گفتگو محور «الوجه الآخر» روزهای جمعه ساعت 20:30 به وقت مکه (21 به وقت تهران) پخش و روز بعد در ساعت 8 صبح به وقت مکه (8:30 به وقت تهران) بازپخش می شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 30 مهر 1401 - 14:19:9