چرا پیامبر اسلام(ص) «رحمت برای جهانیان» توصیف شد؟

شنبه 23 مهر 1401 - 18:48:8

تهران- ویژه الکوثر: پژوهشگر و اندیشمند اسلامی تونسی، علت توصیف شدن پیامبر اسلام(ص) به عنوان رحمت برای جهانیان (رحمه للعالمین) را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر عمادالدین حمرونی مهمان برنامه «الوجه الآخر» که با موضوع «رحمت و تسامح در رسالت محمدی» از شبکه الکوثر پخش شد گفت: در واقع «رحمت» جوهره‌ی همه ادیان الهی از جمله دین اسلام است. رحمت از «رحمان» که از اسامی باریتعالی است مشتق شده است. نگاهی به آیات آغازین سوره مبارکه الرحمن (بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ الرَّحْمَنُ ﴿١﴾ عَلَّمَ الْقُرْآنَ ﴿٢﴾ خَلَقَ الإنْسَانَ ﴿٣﴾ عَلَّمَهُ الْبَیَانَ ﴿٤﴾) نشان می دهد خدای «رحمان» اولین معلم و خالق انسان است و انسان زمانی به رتبه انسانیت می رسد که نام «رحمان» در او تجلی پیدا می کند.

این پژوهشگر تونسی مقیم پاریس افزود: انسان، انسان واقعی نخواهد شد مگر زمانی که صفت «رحمانیت» در او پدیدار شود و سپس به «رحیم» بودن برسد. شریعت اسلام، رحمتی برای جهانیان است زیرا پیامبر اسلام (ص) مانند عیسی و یوسف و موسی و دیگر انبیاء علیهم السلام، تجسم رحمت است.

دکتر حمرونی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) می فرماید هیچ پیامبری مانند من آزار ندید. به عبارت دیگر او با قوم خود و کردار غیررحمانی آنان، به شکلی رحمانی تعامل کرد و به همین علت به این مقام دست یافت و محبوب خداوند شد و «رحمت برای جهانیان» لقب گرفت. 

برنامه گفتگو محور «الوجه الآخر» جمعه شب‌ها ساعت 20:30 به وقت مکه (21 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش می شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 23 مهر 1401 - 18:48:3