آیا همسایگان میّت، از عذاب او در قبر، معذّب می‌شوند؟

پنج شنبه 14 مهر 1401 - 11:7:25

تهران- ویژه الکوثر: در برنامه «أسئلتکم» (پرسش‌های شما)، یکی از بینندگان شبکه این پرسش را مطرح کرد که «آیا همسایگان میّت در قبرستان، از عذاب او در قبر، معذّب می‌شوند؟»

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سیدعیسی هاشم» استاد حوزه در پاسخ به این سئوال گفت: در طریقت اهل بیت علیهم السلام جایی ذکر نشده است که میّت در قبرستان از حضور همسایه‌ی بد معذّب می‌شود همانطور که زنده‌ها از داشتن همسایه‌ی بد معذّب هستند.

این استاد حوزه افزود: آنچه در احادیث اهل بیت آمده، مستحب بودن دفن میّت در اماکن مقدس به ویژه قبرستان «وادی السلام» در نجف اشرف است.... به طوری که از امام علی علیه السلام روایت شده است: «ارواح مؤمنان در قبرستان وادی السلام با یکدیگر معاشرت دارند و با یکدیگر اُنس می‌گیرند».

همچنین از امام علی علیه السلام روایت شده که قبرستان وادی السلام قطعه ای از «بهشت عدن» است. از این گونه روایات، مستحب بودن دفن میّت در اماکن مقدس برداشت می شود.

سیدعیسی هاشم افزود، شیخ عباس قمی در کتاب «منازل الآخره» آورده است یکی از اموری که میّت را از فشار قبر و عذاب قبر و سئوالات نکیر و منکر معاف می کند، دفن کردن او در قبرستان وادی السلام است.

برنامه «أسئلتکم» چهارشنبه هر هفته در ساعت 21 به وقت مکه مکرمه (21:30 به وقت تهران) از شبکه الکوثر پخش و روز پنج شنبه در ساعات 6 و 12 به وقت مکه (6:30 و 12:30 به وقت تهران) بازپخش می شود. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 14 مهر 1401 - 10:57:8

پربازدیدها