«لاچین» به آذربایجان بازمی‌گردد

سه شنبه 25 مرداد 1401 - 14:15:37
«لاچین» به آذربایجان بازمی‌گردد

تهران- الکوثر: بر اساس توافقی سه جانبه که در نوامبر 2020 به منظور پایان دادن به جنگ دوم بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، با میانجی گری روسیه امضا شد، شهر «لاچین» در قره باغ به زودی تحت کنترل آذربایجان قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از خبرگزاری آناتولی، طبق توافق سه جانبه آذربایجان، ارمنستان و روسیه که دهم نوامبر 2020 امضا شد، شهر لاچین و برخی از روستاهای واقع در مسیر جاده بین خانکندی در قره باغ و جمهوری ارمنستان، تا پایان ماه اوت کنونی تحت کنترل دولت باکو قرار خواهند گرفت. 

طبق این توافق، هم نیروهای روس و هم ارمنی‌ها باید از مسیر موسوم به «دالان لاچین» که شامل شهر لاچین و روستاهای زابوخ و سوس است، خارج شوند.

بر اساس اعلامیه 10 نوامبر 2020، جمهوری آذربایجان متعهد شد طی سه سال جاده جدیدی را در خارج از شهر لاچین بسازد که جمعیت ارمنی قره‌باغ از آن استفاده کنند. این جاده 32 کیلومتری زودتر از موعد مقرر تکمیل می شود و ارامنه ساکن قره‌باغ می توانند از آن برای رفت و آمد به ارمنستان استفاده کنند. نیروهای «حافظ صلح» روسی نیز پستهای بازرسی خود را از کریدور قدیمی لاچین به جاده جدید منتقل خواهند کرد.

بنا بر اعلام رسانه‌های ارمنستانی، به ارمنی‌های ساکن شهر لاچین و روستاهای زابوخ و سوس هشدار داده شد که تا 25 اوت از منطقه خارج شوند. آنان می توانند در ارمنستان یا خانکندی ساکن شوند.

الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان روز 12 اوت در مصاحبه با تلویزیون دولتی این کشور تاکید کرد که هیچ موقعیت و امتیاز خاصی به ارمنیان قره‌باغ اعطا نخواهند شد اما حقوق و امنیت آنها توسط دولت آذربایجان تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: ارمنی‌های مقیم قره‌باغ باید گامهای درستی برداشته و درک کنند که آینده آنها فقط در ادغام با جامعه آذربایجان است و غیر از این ممکن نخواهد بود. 

شایان ذکر است لاچین و روستاهای آن در سال 1992 توسط ارتش ارمنستان اشغال شده بود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


سه شنبه 25 مرداد 1401 - 14:15:28

دسته بندی :