درنگی در تفاوت نگاه اسلام سنتی و اسلام سیاسی به قیام امام حسین علیه السلام

قیام سیدالشهداء علیه السلام استثناء یا قاعده؟

یک شنبه 16 مرداد 1401 - 21:24:24
 قیام سیدالشهداء علیه السلام استثناء یا قاعده؟

تهران - الکوثر : یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  یکی از سوالاتی که همیشه در طول تاریخ برای علمای شیعه مطرح بوده،‌ این است که قیام امام حسین علیه السلام استثناء است یا قاعده؟

دیدگاه اسلام سنتی:

به نظر می رسد اکثر فقهای اسلام سنتی در طول تاریخ معتقد بوده اند؛ قیام امام حسین علیه السلام یک استثناء است و لذا قابل الگوبرداری نیست.

این بزرگان به سه دسته از روایات استناد می کردند؛

۱. در روایات متعددی هنگامی که از معصومین ع درباره زمان قیام سوال می شود، امامان آن را به قیام قائم وصل کرده و قیام را به تاخیر می انداختند.

۲. روایات تقیه که از سوی ائمه اطهار علیهم السلام در مکان ها و زمان های مختلف صادر شده است. شیخ صدوق(ره) به خاطر این روایات، تقیه را تا ظهور امام زمان علیه السلام واجب می داند.

۳. روایاتی که بیان می کند هر قیامی قبل از قیام قائم محکوم به شکست است. در کنار این سه دسته از روایات، احادیثی همانند «ان الله شاء ان یراک قتیلا» نیز مورد تمسک اسلام سنتی قرار گرفته است.


دیدگاه اسلام سیاسی:

 اما بزرگان اسلام سیاسی معقتد اند شرایط زمان امام حسین علیه السلام به گونه ای بود اگر  هر امامی به جای امام حسین (ع) نیز بود،‌ قیام می کرد. ائمه اطهار علیهم السلام یک انسان ۲۵۰ ساله اند. بنابراین قیام امام حسین ع با آن شرایط یک قاعده است و می تواند هر زمان کل یوم عاشورا و کل یوم کربلا باشد. مهم آن است که شرایط آن مهیا باشد.

 بنابراین هر گاه آن شرایط، برای هر فقیه و عالمی پیش بیاید، تمسک به قیام امام حسین علیه السلام قابل پذیرش و یک قاعده است.

 در نگاه اسلام سیاسی سه قاعده در روش اهل بیت وجود دارد: «قیام، صلح و سکوت». هر یک از این روش ها برای شرایط خاصی است که هر امامی اگر به جای دیگری بود همان کاری را می کرد که دیگری انجام داده است.

به قلم: مهدی فرمانیان


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید

 

جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


یک شنبه 16 مرداد 1401 - 21:6:1