تلاش طالبان برای تامین حقابه ایران

چهار شنبه 12 مرداد 1401 - 16:21:59
تلاش طالبان برای تامین حقابه ایران

تهران - الکوثر : معاون وزارت انرژی و آب دولت طالبان گفت: برای تامین بهتر حقابه ایران از رودخانه هیرمند دو نشست با مقامات جمهوری اسلامی ایران برگزار کرده ایم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  براساس معاهده هیرمند که در سال 1972(1351 هجری شمسی) به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820  میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند که همچنان این معاهده اجرا نشده است.  با روی کار آمدن دولت موقت طالبان در افغانستان از 15 اوت 2021، این دولت بر پایبندی به معاهده هیرمند، در خصوص حقابه ایران تاکید کرده است.

«مجیب الرحمان عمر» معاون وزارت انرژی و آب طالبان روز چهارشنبه با اشاره به تعهد طالبان برای تامین حقابه ،گفت: برای اجرای بهتر معاهده سال 1972 تاکنون دو نشست با مسئولان ایرانی برگزار کرده ایم.

اظهارات معاون وزارت انرژی و آب طالبان در حالی است که قبل از این مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران بار‌ها بر تامین حقابه ایران از آب رودخانه هیرمند تاکید کرده بودند.

«اختر محمد نصرت» سخنگوی وزارت انرژی و آب طالبان هم چند روز قبل گفته بود: مطابق معاهده سال هزار و سیصد و پنجاه و یک، در حالت عادی ایران بیست و دو مترمکعب در ثانیه حقابه دارد و ما چهار متر مکعب نیز به دلیل حسن همجواری پرداخت می‌کنیم مشروط براینکه خشکسالی نباشد.

چندی پیش «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با «امیرخان متقی» وزیر خارجه دولت موقت طالبان گفته بود، اگر مسئله حقابه ایران از هیرمند با سرعت و جدیت حل و فصل نشود، در سایر حوزه‌های همکاری دو کشور آثار منفی خود را نشان خواهد داد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید

 

جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
از صفحات
دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
صفحه
آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 

 


چهار شنبه 12 مرداد 1401 - 16:21:53

دسته بندی :