خودکفایی ایران در زمینه تولید تجهیزات حوزه فناوری هسته ای

یک شنبه 9 مرداد 1401 - 8:44:28
خودکفایی ایران در زمینه تولید تجهیزات حوزه فناوری هسته ای

تهران - الکوثر : پژمان شیرمردی»معاون سازمان انرژی اتمی ایران، تاکید کرد ایران در تولید تجهیزات حوزه فناوری هسته‌ای به خودکفایی رسیده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وی با اعلام این که تصویب قانون اقدام راهبردی در مجلس شورای اسلامی موجب تولید سوخت ۶۰ درصدی و اراه اندازی سانتریفیوژهای «آی آر6» شد، گفت:دستاوردهای سازمان انرژی اتمی برگه برنده تیم مذاکره کننده است. بیشترین ترس طرف مذاکره کننده غربی، علم و دانش بومی موجود در کشور است.

شیرمردی تأثیر تحریم ها را موجب خودباوری بیشتر، شناسایی ظرفیت های داخلی، عامل گذر از مرزهای دانش و تحقق واقعی فرمایش «ما می توانیم» امام خمینی(ره) دانست و تصریح کرد: حدود ۹۰ درصد تجهیزات حوزه فناوری هسته‌ای، تولید داخل و نتیجه پشتکار دانشمندان ایرانی است و این امر اگر وابسته به  خارج از مرزها بود محقق نمی‌شد.

تاکید معاون سازمان انرژی اتمی ایران در زمینه خود کفایی در زمینه تولید تجهیزات حوزه فناوری هسته ای با توجه به فشارها و ایجاد انواع محدودیت ها از سوی غربی ها به ویژه تحریم مواد و تجهیزات مرتبط با فناوری هسته ای اهمیت دوچندان می یابد. در واقع عزم ملی و تلاش های مستمر و جهاد گونه متخصصان هسته ای موجب شده تا ایران در عرصه فناوری صلح آمیز هسته ای به موفقیت های شایان توجهی دست یابد.

اکنون ایران توانسته تا در زمینه های مختلف اعم از تولید برق ، پزشکی ، کشاورزی و سایر عرصه ها ازفناوری هسته ای صلح آمیز تا حد گسترده ای استفاده کند. به ویژه با توجه به چشم انداز نیاز ایران به برق ، تولید برق توسط نیروگاههای هسته ای مد نظر قرار گرفته است. معاون سازمان انرژی اتمی ایران، در مورد  اهداف تعیین شده در بخش تولید برق گفت : بر اساس سند جامع راهبردی سازمان انرژی اتمی در افق ۱۴۲۰ ، تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته ای پیش بینی شده که رویکرد سازمان تولید رآکتور کاملا ایرانی و بومی در کنار استفاده از ظرفیت های خارجی است.

مساله ای که همواره آمریکا آن را موجب نگرانی خود و متحدانش در منطقه به ویژه رژیم صهیونیستی دانسته توسعه روز افزون توانمندی هسته ای صلح آمیز ایران است. هر چند ایران در چارچوب توافق هسته ای برجام چند سال به اجرای کامل تعهدات هسته ای و محدود سازی فعالیت ها ، مواد و تاسیسات هسته ای خود  مبادرت کرد.، اما امریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در مه 2018 با خروج از برجام به اجرای شدیدترین تحریم ها علیه ایران در چارچوب سیاست فشار حداکثری پرداخت.
از سوی دیگربا توجه به عهد شکنی مکرر اعضای اروپایی گروه1+4 در عمل به تعهدات خود ، تهران ابتدا در 5 گام تعهدات هسته ای خود را کاهش داده و سپس در راستای اجرای مصوبه محلس شورای اسلامی ، گام های جدیدی در راستای توسعه هسته ای فرا برجامی برداشته است.از جمله موارد قابل ذکر در این زمینه ، غنی سازی 20 درصدی و سپس غنی سازی 60 درصدی ، تهیه اورانیوم فلزی و گسترش تاسیسات و تجهیزات هسته ای است که این مساله بشدت موجب نگرانی واشنگتن و متحدان منطقه ای آن به ویژه رژیم صهیونیستی شده است. کاهش سطح همکاری ها با آژانس در زمینه توقف اجرای پروتکل الحاقی نیز درچارچوب اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی و در واکنش به اجرا نشدن وعده های اروپا صورت گرفته است.
البته ایران در جریان مذاکرات لغو تحریم ها در وین و در برهه کنونی  بارها اعلام کرده که در صورت اجرای شروط مد نظر خود از جمله لغو تحریم ها و بازگشت آمریکا به برجام آماده اجرای کامل تعهدات برجامی خود است.
«محسن جلیلوند» کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مهار توان هسته‌ای ایران برای اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها خیلی مهم است، تصریح کرد: آمریکایی ها دنبال محدودسازی توان جمهوری اسلامی ایران هستند. آمریکا و شرکای اروپایی آن به همراه رژیم صهیونیستی ، بارها ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای بومی خود متهم کرده‌اند و حتی این اتهام زنی را در زمان برگزاری نشست های مذاکرات رفع تحریم ها در وین ادامه داده اند. ایران این ادعاها را رد و تأکید کرده که به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان ان پی تی و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


یک شنبه 9 مرداد 1401 - 8:44:21