گفتگوی روسای جمهوری ایران و فرانسه ؛ انتقاد رئیسی از بحران سازی غربی ها

یک شنبه 2 مرداد 1401 - 9:9:57
گفتگوی روسای جمهوری ایران و فرانسه ؛ انتقاد رئیسی از بحران سازی غربی ها

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: صدور قطعنامه ضد ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، اقدامی بحران‌ساز و با هدف ایجاد فشار ضد ملت ایران بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روزشنبه در گفتگوی تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با تقبیح اقدامات و مواضع غیرسازنده آمریکا و کشورهای اروپایی ضد ایران افزود: صدور قطعنامه ضد ایران در آژانس بین المللی انرژی  اتمی، موجب ضربه زدن به اعتماد سیاسی شده است.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و تروئیکای اروپا ( بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) علیه ایران، 8 ژوئن (۱۸ خرداد ۱۴۰۱)  به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تصویب شد.

تصویب این قطعنامه که براساس گزارش شتابزده و غیرمتوازن مدیر کل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفت، پاسخ ایران را به دنبال داشت.

جمهوری اسلامی ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرد که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آنها است.

این اقدام ضد ایرانی آمریکا و تروئیکا اروپایی نشان داد که طرف های غربی مذاکرات برای لغو تحریم های ایران از قطعنامه سیاسی آژانس به عنوان ابزار فشار‌ بر ایران و جبران بن بست در مذاکرات وین استفاده می‌کنند؛ در واقع، آمریکا سعی کرد با سواستفاده از آژانس و مسائل فنی ، قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد و ایران را مجبور به عقب نشینی از خواسته های قانونی و مشروع خود کند.

واضح است که تداوم تحریم ها ، صدور قطعنامه در آژانس و استفاده از سیاست دوگانه دیپلماسی و فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، نه فقط نشان دهنده اقدامات اعتماد ساز از سوی واشنگتن محسوب نمی شود بلکه بار دیگر زیاده خواهی و خواسته های فرابرجامی آمریکا در مذاکرات را نشان داد؛ این درحالی است که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده اند ایران هرگز تسلیم زیاده خواهی های طرف مقابل نخواهد شد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی رئیس جمهوری فرانسه بار دیگر موضع ایران را یادآور شد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حصول توافق را در گرو حل و فصل کامل مسایل پادمانی و ارایه تضمین های لازم از جمله در قبال استمرار پایبندی معتبر طرف ها به توافق و تامین منافع اقتصادی ملت ایران می داند.

سید ابراهیم رئیسی همچنین با اشاره به رشد چشمگیر همکاری های سیاسی و اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان، تحریم های آمریکا ضد ایران را به ضرر اقتصاد جهانی به خصوص اروپا دانست.

در پی اعمال تحریم‌های غرب بر بخش انرژی برخی کشورها از جمله ایران و روسیه، قیمت نفت و بنزین در کشورهای غربی به‌ خصوص اروپایی که وابستگی زیادی به واردات انرژی دارند، به‌شدت افزایش یافته و این کشورها را برای تأمین منابع انرژی با مشکل مواجه کرده است؛ این مساله حتی موجب شده است که فرانسه خواستار بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازار برای جلوگیری از افزایش قیمت ها شود.

در همین ارتباط خبرگزاری بلومبرگ نیز با اشاره به فراز و نشیب مذاکرات لغو تحریم های ایران نوشت، امیدهای جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برای احیای توافق رنگ می‌بازد این در حالی است که دنیا بیش از هر زمان دیگر به نفت نیاز دارد.

بنابراین آشفتگی موجود در بازار انرژی جهان، موجب به مخاطره افتادن امنیت انرژی و زمینه‌ساز پیامدهای نگران‌کننده برای واردکنندگان اروپایی به‌ خصوص در زمستان پیش‌ رو خواهد بود؛ بی‌تردید یکی از دلایل اصلی ایجاد چنین شرایطی، تحریم‌های ظالمانه ‌علیه ایران، به‌عنوان یکی دارندگان بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


یک شنبه 2 مرداد 1401 - 9:9:44