هشدار رئیسی به آمریکا ، همزمان با سفر بایدن به منطقه / تحلیل

پنج شنبه 23 تیر 1401 - 11:49:19
هشدار رئیسی به آمریکا ، همزمان با سفر بایدن به منطقه / تحلیل

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران از مواضع به‌حق و منطقی خود عقب‌نشینی نمی‌کند تصریح کرد، هیچ کس حق ندارد با زبان زور با ملت ایران سخن بگوید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در واکنش به ادعاهای اخیر آمریکایی‌ها در خصوص برجام گفت، آمریکایی‌ها گفته‌اند ایران باید به برجام برگردد، در حالی که جمهوری اسلامی هرگز از برجام خارج نشده و این آمریکا بوده که نقض پیمان کرده است.

این اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا به منطقه انجام شد.

بایدن روز چهارشنبه وارد سرزمینهای اشغالی شد و قرار است پس از دیدار با مقامات صهیونیست و تشکیلات خودگردان فلسطین، عازم عربستان شود؛ بایدن همچنین در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (عربستان سعودی، کویت، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و عمان) و سه کشور عراق، اردن و مصر در شهر جده شرکت می کند.

نزدیک تر کردن برخی رژیم های عربی به رژیم صهیونیستی همزمان با تشدید ایران هراسی در منطقه و همچنین جلب نظرعربستان برای همکاری در زمینه افزایش صادرات نفت، از جمله اهداف بایدن در سفر به منطقه ارزیابی می شود.

در همین راستا، جو بایدن با انتشار یک یادداشت برای «واشنگتن پست» اعلام کرد، تا زمانی که ایران به توافق هسته‌ای برجام برنگردد، فشار اقتصادی و دیپلماتیک واشنگتن ادامه می‌یابد.

مقصرنمایی ایران از سوی مقامات کاخ سفید در حالیست که جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از توافق برجام خارج نشده است بلکه این آمریکا بود که 8 مه 2018 به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد و دولت بایدن نیز با وجود انتقاد از این رویکرد دولت دونالد ترامپ، عملا به همان سیاست و فشار حداکثری ضد ایران، ادامه داد.

تداوم استفاده از تحریم ها علیه ایران، کارشکنی‌ مستمر آمریکا در مذاکرات و خواسته های فرابرجامی این کشور نشان می دهد، مقامات واشینگتن همچنان دنبال کننده سیاست های شکست خورده دولت پیشین این کشورهستند؛ هم اکنون نیز مقامات آمریکایی همزمان با سفر منطقه ای بایدن، سیاست ایران هراسی و تهدید را تشدید کرده اند که یکی از اهداف آن حمایت از رژیم صهیونیستی و کمک به خروج این رژیم از بحران های سیاسی ، امنیتی و اجتماعی کنونی است.

رئیسی در این باره تاکید کرده است، اگر رفت‌و‌آمدهای مقامات ‌آمریکایی به کشورهای منطقه برای تحکیم موقعیت رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط این رژیم با برخی کشورهاست، تلاش‌های آنها به هیچ عنوان برای صهیونیست‌ها امنیت‌ساز نخواهد بود.

در این حال ، گفته می شود موضوع سامانه دفاعی مشترک کشورهای منطقه و ایجاد ائتلافی ضد ایران، یکی دیگر از اهداف سفر بایدن است؛ همزمان رژیم صهیونیستی نیز سعی کرده است، نظر دولت آمریکا را برای حمایت از طرح های نظامی خود همچون پدافند لیزری جلب کند؛ در واقع موضوع سامانه دفاعی مشترک در منطقه با نظر و هدایت پنهان این رژیم دنبال می شود؛ اگر چه مشخص شدن ابعاد این موضوع نیاز به زمان دارد اما از هم اکنون عبدالله دوم شاه اردن درخصوص هرگونه اقدام جمعی در منطقه ابراز تردید کرده و گفته است، اگر ماهیت ائتلاف‌ها و مأموریت اصلی آنها مشخص نباشد، موضوع ائتلاف یک مسأله پیچیده‌ است.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، چنین طرح هایی منجر به تشدید تنش ها و بی ثباتی در منطقه خواهد شد، بدون آنکه برای رژیم منفور صهیونیستی حاشیه امن به وجود آورد؛ رئیس جمهوری ایران هم تاکید کرده است، اگر کوچکترین حرکتی علیه تمامیت ارضی کشور انجام شود، با عکس‌العمل قاطع ایران مواجه خواهد شد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 23 تیر 1401 - 11:49:10