از آیین سنتی «مسلمیه» چه می‌دانید؟

سه شنبه 14 تیر 1401 - 8:57:31
از آیین سنتی «مسلمیه» چه می‌دانید؟

تهران- الکوثر: آئین سنتی ایام مسلمیه از حدود 80 سال قبل در ایام شهادت مسلم بن عقیل برگزار می شود و به مناسبت فرارسیدن این ایام، هیئت‌های مذهبی شهر تهران به اقامه عزا در رثای حضرت مسلم بن عقیل می‌پردازند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، با فرارسیدن ایام مسلمیه بوی محرم در کوچه های شهر می پیچد در واقع این ایام طلیعه محرم و دو ماه عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران با وفایشان است.

آئین سنتی ایام مسلمیه از حدود 80 سال قبل در ایام شهادت مسلم بن عقیل در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی برگزار می‌شود. مراسم مسلمیه هر سال، از شب شهادت حضرت امام محمد باقر (ع) تا روز شهادت مسلم بن عقیل در حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی به مدت سه شب بعد از نماز مغرب و عشاء برگزار می شود.

در ایام مسلمیه، هیئت‌های مذهبی شهر تهران به اقامه عزا در رثای حضرت مسلم بن عقیل می‌پردازند امسال نیز آستان حضرت عبدالعظیم (ع) به همین مناسب پذیرای عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت است. مجاوران، زائران و دسته جات مذهبی از سراسر کشور با شرکت در این مراسم که به مراسم مسلمیه معروف است در کربلای ایران به اولین شهید قیام امام حسین(ع) ابراز عشق و علاقه کرده و در رثای شهیدان کربلا به عزاداری می پردازند. دسته های سینه زن همچنین در صحنهای حرم مطهر تجمع کرده و مراسم باشکوهی به یاد نخستین شهید واقعه کربلای حسینی برپا می کنند.

مراسم عزاداری مسلمیه شهر ری در سال 1399 ثبت ملی شد.

مُسْلِم بن عَقیل بن ابی طالب سفیر امام حسین (ع) در کوفه در واقعه کربلا و از آل ابی‌طالب بود. مسلم در برخی فتوحات مسلمانان و نیز در جنگ صفین حضور داشت. وی در گزارشی به امام حسین(ع) از آمادگی کوفیان برای حضور امام در کوفه خبر داد.

با منصوب شدن عبیدالله بن زیاد به حکومت کوفه توسط یزید بن معاویه، کوفیان از اطراف مسلم پراکنده شدند. مسلم بن عقیل در روز عرفه (سال 60 هجری قمری) دستگیر به دستور عبیدالله به شهادت رسید. 

مسلم داماد امام علی(ع) بود و نام چند تن از فرزندان او در شمار شهدای کربلا ثبت شده است.

امسال روز شهادت حضرت مسلم مصادف با شنبه 18 تیر 1401، 9 ذی الحجه 1443 هجری قمری است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 14 تیر 1401 - 8:57:21