شاهكار هاي تلاوت قرآن

تلاوت آیاتی از قرآن مجید با صدای استاد کامل یوسف بهتیمی

دو شنبه 13 تیر 1401 - 12:5:57
تلاوت آیاتی از قرآن مجید با صدای استاد کامل یوسف بهتیمی

تلاوت تحقیق استاد کامل یوسف بهتیمی را می شنوید ، این تلاوت در سال ۱۹۶۵ میلادی در کشور مصر، شهر قاهره، منطقه منیل الروضه، منزل محمد فتاح اجرا گردیده است.سوره ۷۵: القیامة، بروج

تهران- الکوثرمحمد زکى یوسف، مشهور به شیخ کامل یوسف البهتیمی؛ زاده به سال ۱۹۲۲ میلادی در روستای بهتیم القلیوبیه و درگذشته به روز دوم ژوئن ۱۹۶۹ میلادی. شاگرد شیخ محمد محمد الصیفی و مرید شیخ محمد سلامه!در سال ۱۹۵۳ به رادیوی مصر پیوست؛ در حالی که کم‌سالترین قاری رادیو بود. جالب آنکه در سالی به رادیو مصر پیوسته که شبخ محمد صدیق المنشاوی پیوسته و در سالی چشم از جهان فروبسته که شیخ المنشاوی بدورد حیات گفته است.

کامل یوسف البهتیمی در ۱۰ سالگی حافظ کل قرآن شد. بعد از اینکه به قاهره آمد، در جلسات محمد رفعت، محمد سلامه و علی حزین شرکت می‌کرد و تلاوت‌های ایشان را گوش می‌داد؛ به‌گونه‌ای که به قول خود وی «یکی از کسانی که روش ادا و اسلوب بنده کاملا برگرفته از این فرد است، محمد رفعت بوده و بعدها نیز بسیاری از نکات در این زمینه را از محمد سلامه فرا گرفتم».
کامل یوسف معتقد بود که تمام احکام تلاوت را با شرکت در مجالس تلاوت قرآن این افراد فرا گرفته و در حوزه انشاد دینی نیز از همنشینی علی محمود، طه الفشنی و احمد صبره، نکات فراوانی را آموخته است و خود را نیز همواره در راه انشاد دینی مدیون این افراد می‌دانست.
در زندگی کامل یوسف البهتیمی آمده است که «دوستی من با احمد صبره ثمرات فراوانی را برای من از جمله در زمینه درک قواعد و اسرار موسیقی داشت». احمد صبره یکی از موسیقی‌دانان مصر بود که با کامل یوسف همنشینی فراوانی داشت و کامل یوسف نیز معتقد است که از دوستی با وی در دو زمینه بهره برده است. اولین مورد اینکه تلاوت او در ادای لحنی از اعتبار وافر و استوار برخوردار شد و دیگر اینکه بر اثر ارتباط با احمد صبره اذان ویژه‌ای را به اتفاق وی آهنگ‌گذاری کرد و برای عرضه عمومی ضبط کردند که البته این اذان به دلایل نامعلومی برای عموم منتشر نشد.

مطالب مرتبط: 

تلاوت آیاتی از سوره قمر باصدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد
تلاوت آیاتی از سوره نجم و قمر با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان
تلاوت آیاتی از سوره اسراء باصدای استاد ابوالعینین شعیشع
تلاوت آیاتی از سوره مریم باصدای استادمحمد اللیثی
تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با صدای استاد مصطفی اسماعیل

محمد صیفی و علی حزین, کامل یوسف را تشویق به حضور در برابر هیات مهارت سنجی قاریان در رادیو کردند.
کامل یوسف نسبت به اطرافیان خود بسیار تأثیرگذار بود، حتی در رابطه با برادران خود یعنی صلاح و عبدالعاطی نیز اشاره می‌کند که ایشان همواره به سخنان او گوش فرا داده و نکات قرآنی فراوانی را برای ایشان ذکر کرده است. همچنین، از ایشان خواسته تا حافظ قرآن شوند و در راه قرآن گام بردارند که در این رابطه عبدالعاطی، برادر وی در زمینه قرائت قرآن نکات خیلی خوبی را به دست آورده و قاری خوبی بوده اما متأسفانه به دلیل اینکه روش ادایی وی کاملا برگرفته از کامل یوسف بوده، هیچ‌گاه نتوانسته تا به رادیو مصر راه پیدا کند.
شکری القاضی که یکی از نویسندگان در امور قرائت قرآن بوده و آثار خیلی خوبی در این زمینه را در مصر نگاشته است، می‌گوید که «خدای بزرگ را گواه خویش قرار می‌دهم که قرائت شیخ بهتیمی از سوره فصلت، تلاوتی معجزه‌آسا و شگفت‌انگیز است و هیچ قاری توانمندی حتی اگر سرورمان مصطفی اسماعیل باشد، نمی‌تواند مانند آن تلاوت کند؛ چراکه بهتیمی ما را در این تلاوت از سیاره زمین به دروازه بهشت پرواز می‌دهد».


 

آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


دو شنبه 13 تیر 1401 - 11:48:51