شاهكار هاي تلاوت قرآن:

تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با صدای استاد مصطفی اسماعیل

شنبه 11 تیر 1401 - 16:1:2
تلاوت آیاتی از کلام الله مجید با صدای استاد مصطفی اسماعیل

تلاوت تحقیق استاد مصطفی اسماعیل را می شنوید ، این تلاوت در سال ۱۹۵۷ میلادی در کشور سوریه ، شهر لاذقیه ، دانشگاه شیخ مغربی اجرا گردیده است سوره ۴۹: الحجرات ( ۱۳تا آخر، قاف ۱تا آخر، انشراح، اخلاص)

تهران- الکوثرمصطفی اسماعیل از قاریان نامدار جهان اسلام است که در این گزارش تلاوتی شنیدنی و شاهکار از وی تقدیم می‌شود.
«مصطفی اسماعیل» قاری سرشناس و نامدار مصری مشهور به «اکبر القراء» در سال  ۱۹۰۵ در ناحیه طنطای مصر متولد شد و تلاوت قرآن را نزد استاد البدوی فرا گرفت. وی به دلیل مهارت در تلاوت و ارائه سبکی منحصر به فرد به اکبر القراء معروف است. این قاری شهیر در سال ۱۹۷۸ درگذشت.

استاد مصطفی اسماعیل یکی از نوابغ فنّ قرائت قرآن و از مشاهیر بزرگ عالم قرائت می‌باشد.و در میان تمامی قاریان مصری که تا کنون قرائت آنها را شنیده‌ایم،فنّی‌ترین قاری قرآن است.
جایگاه رفیع ایشان در میان قاریان سبب شده که وی را «اکبر القراء» (بزرگترین قاری) لقب دهند.لقبی که بدون شک برازنده استاد مصطفی اسماعیل می‌باشد.با این که بیش از دو دهه از فوت ایشان  و به میدان آمدن قاریان دیگر می‌گذرد، باز هم کسی در «اکبر القرّا» بودن مصطفی اسماعیل،شک نمی‌کنند.

لحن و سبک

مهمترین و درخشان‌ترین نکته در باب قرائت مصطفی اسماعیل، تسلط بی‌بدیل او بر روی الحان است که به مدد تسلّط عالی،توانسته است سبکی ممتاز و بسیار فنّی بنا نهد و مشتاقان قرائت قرآن را از هر سو به طرف سبک خویش جذب نماید.این استاد گرانقدر ضمن مطلبی که در سال (1972م) در مجله المصوّر چاپ قاهره (شماره 21) از وی به چاپ رسیده است، می‌گوید:«قرائت قرآن کریم بر هجده مقام استوار است که بعضی از آن مقامات عبارتند از:بیات و مشتقات آن… صبا،شور،جوجاز،رصد،سه گاه،عجم،مرمل،نهاوند،عشاق و…» در دیدگاه‌ وی،هر قاری قرآن که دارای صدای زیبا است، ناگزیر باید با موسیقی قرآن نیز آشنا باشد.

در همین ارتباط :

تلاوت آیاتی از سوره قمر باصدای استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد

تلاوت آیاتی از سوره نجم و قمر با صدای استاد محمد عبدالعزیز حصان

تلاوت آیاتی از سوره اسراء باصدای استاد ابوالعینین شعیشع

تلاوت آیاتی از سوره مریم باصدای استادمحمد اللیثی

قرائت‌های شیخ مصطفی اسماعیل،گنجینه الحان قرآنی است و اکثر نغمات رایج در قرائت قرآن و دستگاهی موجود را ، خوانده است.سبک مصطفی اسماعیل اگر چه به ظاهر،کمی خشک به نظر می‌رسد، ولی با دقایق و ظرافت‌های فنّی که در قرائت وی وجود دارد، سبک او یکی از پر طرفدارترین سبک‌های قرآنی می‌باشد.
از دیگر نکاتی که باید بدان اشاره کرد استخدام بسیار خوب «صوت و لحن» در القای معانی و مضامین قرآنی به شنوده است تا آنجا که شاید هیچ قاری به اندازه ایشان در القای عالی مفاهیم آیات الهی و تجسّم معانی قرآن،موفقیت کسب نکرده باشد.

نغمات ویژه

هر کس که آشنایی مختصری با «فنّ قرائت» و «صوت و لحن» داشته باشد، تأیید می کند که ایشان استاد مسلّم در اجرای تمامی الحان قرآنی است و لیکن در میان همه الحان، دو نغمه در قرائت وی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
نخست،نغمه بیات که به زیباترین صورت و کاملترین شکل ممکن در قرائت قرآن،در قرائت‌های مصطفی به چشم می‌خورد.همانگونه که می‌دانید مقام بیات در قرائت بیشتر قاریان،تنها مقدمه‌ای برای شروع قرائت و پایان دادن به قرائت می‌باشد، ولی همین لحن در قرائت مصطفی اسماعیل،زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهد و به صورت مفصلی به اجرا در می‌آید.
لحن دوم، نهاوند است که در میان قاریان مصری،مصطفی در اجرای زیبای این نغمه نیز از شهرت خاصّی برخوردار است.

ردیف آهنگی

ترتیب و ردیفی که استاد مصطفی اسماعیل برای اجرای نغمات قرآنی برمی‌گزیند، معمولاً به صورت زیر می‌باشد:
بیات(با قسمت‌های مختلف آن)،صبا،حجاز و…
قرائت‌های مجلسی و استودیویی

استاد مصطفی اسماعیل علاوه بر تلاوت‌هایی که در محافل،مجالس و مساجد مختلف مصر و در حضور جمعی از علاقمندان به استماع آیات وحی،به کشورهایی نظیر عربستان،سوریه،لبنان، فلسطین،عراق، ترکیه، فرانسه و… سفر کرده و در مجامع عمومی و با حضور مشتاقان قرآن کریم به قرائت کلام الله مجید پرداخته است.
به قرائت‌هایی که در حضور مردم و در محفل و مجلس صورت می‌گیرد، قرائت «مجلسی» می‌گویند که بالطبع ویژگی‌های خاص خود را دارد و از تنوع صوت و لحن بیشتری برخوردار است و برای عموم جذّاب‌تر می‌باشد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


شنبه 11 تیر 1401 - 13:25:40