گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و عراق

پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 16:49:50
گفتگوی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و عراق

تهران - الکوثر : وزیران امورخارجه ایران و عراق درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امورخارجه ایران روز پنج‌شنبه در گفت و گویی تلفنی با «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق، با قدردانی از اقدامات دولت این کشور در زمینه تسهیل گفت و گوها برای حضور حجاج ایرانی بیت الله الحرام در حج امسال، ابراز امیدواری کرد با تلاش مسئولان حج عربستان سعودی ، فریضه حج تمتع به خوبی و بدون هرگونه مشکلی برای حجاج تمامی کشورهای اسلامی و از جمله حجاج ایرانی انجام شود.

امیرعبداللهیان درباره مناسبات تهران و ریاض نیز گفت: ارزیابی تهران از دور اخیر مذاکرات در بغداد مثبت است و جمهوری اسلامی ایران از اجرایی کردن نتایج مذاکرات فیمابین استقبال می کند. 
وزیر امورخارجه ایران با اشاره به سفر اخیر وزیر کشور عراق به تهران و توافقات انجام شده در خصوص تردد زمینی زائران اربعین حسینی نیز ابراز امیدواری کرد در بازگشایی مرزهای زمینی، تسریع شود.
امیرعبداللهیان در موضوع گفت و گو برای لغو تحریم های ظالمانه ایران هم  گفت: در حالی که تبادل پیام‌ها بین آمریکا و ایران از مسیر نماینده اتحادیه اروپا تداوم داشت به یک باره کاخ سفید ایده صدور قطعنامه در آژانس را مطرح کرد. 
وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد: هدف آمریکا از طرح قطعنامه در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، امتیاز گیری سیاسی در میز مذاکره است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: دیپلماسی بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب، قوی و‌ پایدار است اما در مقابل رفتار قلدرمآبانه آمریکا و متحدانش، واکنش ایران بر مبنای اقتدار را به همراه دارد.
فواد حسین نیز با ابراز خرسندی از روند گفت و گوهای جاری بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اراده دولت عراق در زمینه تداوم تسهیل گری در این خصوص تا برقراری گفت و گوهای مستقیم بین وزیران امورخارجه دو کشور و بازگشت مناسبات به حالت طبیعی تاکید کرد.
وزیر امورخارجه عراق همچنین آمادگی عراق برای اجرای توافق های انجام شده در ارتباط با بازگشایی مرزهای زمینی و تردد زائران از جمله در اربعین را مورد تاکید قرار داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 16:48:6