تاکید بر عدم تنش ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و هشدار به مدیرکل آن

پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 13:52:47
تاکید بر عدم تنش ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی و هشدار به مدیرکل آن

تهران - الکوثر : «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچگونه تنشی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداشته و ندارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وی با بیان اینکه روابط ایران با آژانس ، رابطه‌ای تعریف شده و براساس پادمان و ان پی تی است، تصریح کرد، ایران همواره مطابق با مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی حرکت کرده و روابط تنگاتنگی با این نهاد بین المللی دارد.
موضع گیری صریح و شفاف رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در باره روابط ایران و آژانس با توجه به تحولات اخیر به ویژه صدور قطعنامه شورای حکام آژانس معنا پیدا می کند. در حالی که مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران و بازگشت آمریکا به برجام به دلیل نبود اراده سیاسی لازم در واشنگتن عملا در وضعیتی مبهم قرار دارد، آمریکا و تروئیکای اروپایی مرکب از آلمان ، فرانسه و بریتانیا با فشارها و بر اساس ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی و همراهی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه ای ضد ایران را در شورای حاکم آژانس تصویب کردند.البته این قطعنامه با مخالفت قاطع روسیه و چین به عنوان دو کشور عضو گروه 1+4 مواجه شد که نشان دهنده وجود جریان جدی حامی ایران در آژانس ونیز در شورای امنیت سازمان ملل با توجه به عضویت دائم این دوکشور است. با توجه به اینکه این قطعنامه همکاری‌های گسترده‌ ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که بر مبنای حسن نیت تهران و نشان دادن ارائه جدی برای شفاف سازی در زمینه فعالیتهای صلح آمیز هسته ای صورت می گرفته نادیده گرفته است؛ لذا سازمان انرژی اتمی ایران نیز از قطع فعالیت‌ دوربین‌های فراپادمانی دستگاه اندازه‌گیری انلاین آژانس در ایران خبر داد.این اقدام در واقع واکنش قاطع از جانب ایران در برابر شیطنت های غربی ها و نیز رویکرد سیاسی و جانبدارانه رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود. محمد اسلامی با بیان اینکه ایران نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای خود را نبسته است و فقط دوربین های فراپادمانی جمع شده‌اند، می گوید: مسئولان این نهاد بین‌المللی از اسارت صهیونیست‌ها بیرون آمده و بیش از این موجب بی اعتباری آژانس نشوند.

هشدار رئیس سازمان انرژی اتمی در باره تداوم رویکرد جانبدارانه و تداوم دیدارهای مشکوک گروسی با مقامات ارشد رژیم صهیونیستی با توجه به این واقعیت اهمیت دو چندان می یابد که مدیر کل آژانس قبل از نشست اخیر شورای حکام و صدور قطعنامه آن علیه ایران به فلسطین اشغالی سفر کرده و با نفتالی بنی نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرده بود. مسلما این دیدار برای هماهنگ سازی مواضع و خط گرفتن از اسرائیل در اقدام علیه ایران در آژانس صورت گرفت.

در واقع موضع گیری های گروسی و برخی اظهارات وی که اساسا خارج از صلاحیت شغلی او است نشان می دهد که مدیر کل آژانس که دارای سابقه دیرینه ای در زمینه ارتباط با رژیم صهیونیستی است در زمین اسرائیل بازی می کند. همین امر موجب هشدار تهران به او شده است. در این راستا «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد از اظهارات رسانه‌ای غیرحرفه‌ای و با رنگ و بوی سیاسی فاصله بگیرد.«رافائل گروسی» اخیرا در چند گفت‌وگو با رسانه‌های غربی به موضع‌گیری‌های سیاسی درباره مذاکرات برجامی پرداخته است که اساسا در حیطه صلاحیت های حرفه ای او نیست. وی با اشاره به قطع دوربین های نظارتی فرا پادمانی آژانس از جانب ایران گفته بود که اگر ظرف سه تا چهار هفته آینده نظارت‌ها به حالت قبلی برنگردد، به منزله «ضربه مهلکی به برجام خواهد بود.»

 سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این باره گفت: چنانچه مطالبی فنی مطرح باشد، باید به صورت حرفه‌ای در چارچوب وظایف آژانس مطرح شده و از مسیر خود، از طریق مجاری و ساز و کارهای معمول آژانس مورد پیگیری قرار گیرد و بدیهی است که عرصه این گونه تعاملات رسانه نیست.کمالوندی تصریح کرد:  انتظار می‌رود مدیرکل آژانس به عنوان مسوول یک نهاد بین‌المللی حقوقی از اظهارات و موضع‌گیری‌های سیاسی فاصله گرفته و مراقب باشد با اظهارات خود موجب پیچیده شدن روابط اعضای آژانس با هم نشود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 26 خرداد 1401 - 13:52:36