نگاهی به یک آیین ایرانی؛

تولید مستند داستانی «63 سالگی» در شبکه جهانی الکوثر

شنبه 21 خرداد 1401 - 16:53:45
تولید مستند داستانی «63 سالگی» در شبکه جهانی الکوثر

تهران- الکوثر: یکی از زیباترین نقاط ایران، ترکمن صحرا است که آیین های زیبایی را از دیر زمان در دل خود نهفته دارد. یکی از این مراسم های آئینی، هم اکنون دستمایه تولید مستند «63 سالگی» قرار گفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گروه تولید و امورهنری شبکه جهانی الکوثر همراستا با اهداف شبکه در جهت نمایش زیبایی ها و آیین های خاص سرزمین پهناور ایران به تولید مستندی پرداخته که در نوع خود هم جالب توجه و هم منحصر به فرد است.
مسعود ملاثانی تهیه کننده و کارگردان این مستند در این خصوص به خبرنگار الکوثر گفت: داستان این مستند به رسمی در بین مردم ترکمن  باز می گردد که هر مرد پس از رسیدن به سن 63 سالگی ولیمه ای داده و در زمان مهمانی، بزرگترین کاری را که در زندگی خود انجام داده ، برای حضار بازگو می کند.

ملاثانی درخصوص علت انتخاب 63 سالگی برای این رسم دیرین، افزود: عمر مبارک حضرت رسول اکرم صل الله علیه و آله عدد 63 بوده است و اگر مردی به این سن برسد یعنی زمان دنیوی و کمال در اختیار داشته و به عنوان یک مسلمان حداقل باید یک کار را که بتواند به آن افتخار کند ، انجام داده باشد.
اما قصه مستند به مردی باز می گردد که به سن 63 سالگی نزدیک شده و در واپسین روزهای قبل از مراسم آیینی با خود می اندیشد که هیچ کارمفیدی نداشته است و...

ملاثانی فارغ التحصیل دانشکده صدا و سیما است. وی درخصوص تولید این مستند تصریح کرد: به جز دو یا سه پلان،  کلیه پلان های این مستند حرکتی است و حتی با وجود لوکیشنهای بسیار دور افتاده، تجهیزات حرکتی به صحنه منتقل و تمام پلانها دارای حرکتهای زیبا و در خدمت کار است.
وی با بیان اینکه کل کار تولیدی است و حتی یک پلان آرشیوی ندارد، افزود: از برجستگی های دیگر این مستند، موسیقی پرزحمتی است که بصورت تلفیقی با دقت و ضرافت خاص با ساز دوتار ترکمن و حتی در جاهایی با استفاده از برخی سازهای عربی تلفیق شده است.
کار تصویربرداری مستند داستانی «63 سالگی» را رضا شیخی انجام داده و موسیقی و افکت گذاری نیز برعهده  آرش بامدادیان بوده است.
همچنین تدوینگر این مستند  فاطمه صبوری و علی بندری و تهیه کننده و کارگردان آقای مسعود ملاثانی است.
این مستند 45 دقیقه ای در گروه تولید و امور هنری شبکه جهانی الکوثر تهیه و تولید شده است.  


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv


شنبه 21 خرداد 1401 - 12:52:15