برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر

سه شنبه 17 خرداد 1401 - 11:45:0
برگزاری هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قطر

تهران - الکوثر : هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر روز دوشنبه در شهر دوحه برگزار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در پایان این نشست که به ریاست "شیخ محمد بن حمد بن قاسم آل ثانی" وزیر صنعت و تجارت قطر و "علی اکبر محرابیان" وزیر نیروی ایران برگزار شد، سند تفاهم‌نامه‌ همکاری‌های اقتصادی دو کشور به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه موضوعات ترانزیت، حمل و نقل، صنعت و تجارت، انرژی، گمرک و مناطق آزاد، گردشگری، میراث فرهنگی، کشاورزی و ورزشی را شامل می شود.

پس از سفر رئیس جمهور ایران به قطر در 21 فوریه و سفر امیر قطر به تهران در 12 مه، زمینه برای توسعه روابط تجاری دو کشور افزایش یافته است.

در سفر "سید ابراهیم رئیسی" رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به قطر، دو کشور ۱۴ یادداشت تفاهم‌ در زمینه‌ پروازهای هوایی، کشتیرانی، تجارت، رسانه، لغو روادید، برق، استانداردها، آموزش و فرهنگ امضا کردند.

دولت سیزدهم ایران به همسایگان و کشورهای اسلامی و همسو در حوزه سیاست خارجی، توجه ویژه دارد و در همین چارچوب، افزایش رایزنی های سیاسی و گسترش روابط اقتصادی با این کشورها را در اولویت قرار داده است. بر همین اساس، قطر از کشورهای دارای اولویت در سیاست خارجی ایران محسوب می شود، این دو کشور اسلامی  در منطقه مهم و حساس خلیج فارس قرار دارند و مواضع آنها در مسائل مهم منطقه ای به هم نزدیک است؛ در سال های اخیر پس از اعمال تحریم ها علیه قطر از سوی عربستان، امارات متحده عربی ، بحرین و مصر و پاسخ مثبت ایران برای کمک به مردم و دولت قطر در شکستن این تحریم ها، روابط سیاسی دو کشور به سطوح بالاتری رسید.

مرز دریایی ۲۵۰ کیلومتری حد فاصل دو کشور در شمال و جنوب خلیج فارس ظرفیت قابل توجهی برای توسعه روابط اقتصادی فراهم کرده است؛ ایران و قطر برای سال ۲۰۲۳ رشد حداقل دو برابری روابط اقتصادی و تراز تجاری دو کشور را هدف‌گذاری کرده اند.

اتصال شبکه برق سراسری ایران و قطر و توسعه و تکمیل پروژه کریدور انتقال برق شمال- جنوب نیز از جمله مواردی است که تفاهم اولیه آن در هفتمین کمیسیون مشترک همکارهای ایران و قطر انجام شد و مقامات دو کشور در هشتمین کمیسیون مشترک، این موضوع را بررسی و پیگیری کردند.

ایران و قطر در حوزه نفت و گاز ظرفیت های گسترده برای همکاری دارند و در حال حاضر میدان گازی پارس جنوبی را با ظرفیت ذخیره حدود 51 تریلیون متر مکعب گاز به طور مشترک اداره می‌کنند؛ جلسات کمیته مشترک فنی در خصوص میدان مشترک پارس جنوبی هم بین ایران و قطر فعال شده است و همچنین همکاری در زمینه‌هایی همچون حفظ و نگهداشت سکوها در دستور کار دو طرف قرار دارد.

همسایگی دو کشور زمینه برای همکاریهای ورزشی و گردشگری را نیز مهیا کرده است، قطری‌ ها میزبان بزرگ‌ترین رخداد ورزشی جهان هستند و تهران و دوحه در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر در برخی حوزه‌های مربوط به میزبانی جام‌ جهانی ۲۰۲۲ توافق‌نامه همکاری امضا کردند.

بدیهی است، رایزنی و نشست های سیاسی و اقتصادی مقامات ایران و قطر در سال های اخیر از اهتمام جدی دو کشور برای تعمیق همه جانبه مناسبات حکایت دارد که با توجه به ظرفیت ها و مزیت های بی نظیر جغرافیایی، سیاسی و اقتصادی می تواند علاوه بر تامین منافع دو طرف ، بستر ساز توسعه همگرایی منطقه ای نیز قرار گیرد .

"جعفر قنادباشی" کارشناس مسائل غرب آسیا در این باره معتقد است: از آنجایی که سیاست ایران یک سیاست هم‌زیستی مسالمت‌آمیز و همگرایی با کشورهای منطقه‌ای است، طبیعتا قطر یکی از کشورهایی است که در مرتبه بالاتری از دیگر کشورها برای حضور در این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز قرار دارد و این به رفتارهای چند سال اخیر این کشور برمی‌گردد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 17 خرداد 1401 - 11:23:45