رسانه‌های ایران و عراق باید تصویر مودت دو ملت را منعکس کنند

سه شنبه 3 خرداد 1401 - 11:50:0
رسانه‌های ایران و عراق باید تصویر مودت دو ملت را منعکس کنند

تهران - الکوثر : احمد نوروزی معاون برون‌مرزی صداوسیما در دیدار  با رئیس شبکهٔ الاعلام العراقی، رسالت رسانه‌های دو طرف ایرانی و عراقی را انعکاس تصویر مودت و دوستی میان دو ملت ایران و عراق دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، احمد نوروزی گفت : امکان دسترسی به گنجینهٔ رسانه‌ای صداوسیما و شبکه‌های برون‌مرزی‌اش را فرصتی گرانبها برای این شبکهٔ عراقی دانست که ظرفیتی جدید برای آن می‌آفریند. 
هیئت بلندپایهٔ شبکهٔ دولتی و رسمی کشور عراق، به‌ریاست نبیل جاسم محمد که در ایران به سر می‌برد، عصر روز گذشته، با حضور در معاونت برون‌مرزی، با احمد نوروزی، معاون؛ احسان کاوه، قائم‌مقام؛ علی‌محمد صالحی، مدیر شبکه جهانی العالم و جمعی از مدیران این معاونت دیدار کرد و به گفت‌و‌گو نشست. 
نوروزی، سفر رئیس شبکهٔ الاعلام العراقی و هیئت همراه به جمهوری اسلامی ایران را گامی بلند برای عملی‌کردن انتظاراتی توصیف کرد که دو طرف از توافق دوجانبه و زمینه‌سازی بسط همکاری‌ها دارند.
او ابراز امیدواری کرد که این دیدار سبب گسترش روابط رسانه‌ای و رفع موانع احتمالی پیش رو باشد.
معاون برون‌مرزی ادامه داد: معاونت برون‌مرزی صداوسیمای ج.ا.ا. با منظومه‌ای متشکل از  15 شبکهٔ تلویزیونی و بیش از 30 رادیو و وب‌سایت به‌زبان‌های مختلف، خانوادهٔ رسانه‌ای بزرگی را گرد هم آورده که از ظرفیت‌های بالایی برای ارتباط نزدیک با رسانه‌های تراز بالای منطقه و به‌ویژه روابط همگرایانه با رسانه‌های کشور دوست و برادر، عراق برخوردار است.
او افزود: با توجه به امضای تفاهم‌نامهٔ رسمی میان صداوسیما و الاعلام العراقی، معاونت برون‌مرزی نیز که بضاعت رسانه‌ای درخوری در حوزهٔ زبان عربی، اعم از رادیو عربی، شبکه‌های الکوثر و آی‌فیلم و شبکهٔ خبری العالم دارد، آمادهٔ هرگونه همکاری و مساعدت برای تحقق مفاد توافق و جریان همکاری‌هاست.
نوروزی تصریح کرد: خوشبختانه، رسانه‌های برون‌مرزی ایران، به‌پشتوانهٔ سال‌ها حضور در فضای رسانه‌ای بین‌المللی، به شناخت کامل و خوبی از ذائقهٔ مخاطبان غیرایرانی دست یافته‌اند. این معاونت، از آنجا که علاوه بر تولیدات خاص هر شبکه، به گنجینهٔ گرانبهایی از محصولات فرهنگی و تولیدات مختلف رادیویی و تلویزیونی در گسترهٔ شبکه‌های این معاونت و نیز تولیدات شبکه‌های داخلی سازمان صداوسیما دسترسی دارد، با بهره‌‌گیری از مؤلفه‌های جذب مخاطب غیرایرانی در پهنه‌های جغرافیایی هدف، به فرآوری این تولیدات پرداخته و سبد فرهنگی کاملی برای مخاطبان متنوع و جهانی و خانواده‌های آنان فراهم آورده است. امکان اشتراک‌گذاری این محصولات می‌تواند به حجم و کیفیت تعاملات کمکی شایان کند و ظرفیت‌هایی جدید برای الاعلام‌ العراقی بیافریند.
مدیر ارشد صداوسیما با بیان اینکه توافق به‌عمل‌آمدهٔ همکاری میان صداوسیمای ایران و شبکهٔ دولتی عراق، مسئولیت بسیار خطیر و بزرگی بر دوش دو طرف گذاشته است، تأکید کرد: دو ملت بزرگ ایران و عراق از گذشته‌های دور دارای پیوندها و مراودات گسترده در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بوده‌اند و بسیار به هم نزدیک‌اند. این پیوند رسانه‌ای نیز افق پیش روی نقش‌آفرینی هر دو جانب تفاهم را مؤثرتر از پیش می‌نمایاند.
به‌گفتهٔ معاون برون‌مرزی رسانهٔ ملی، دو طرف باید برای دست‌یابی به غایت این همراهی که ارائهٔ تصویری زیبا و دلنشین از دوستی و مودت بین دو ملت ایران و عراق به مخاطبان خودشان است، بر موضوعات مورد علاقهٔ متقابل متمرکز شوند تا روند همکاری خوبی شکل بگیرد.
نبیل جاسم محمد نیز در این دیدار بر همبستگی و علاقه میان دو کشور تأکید کرد و در راستای توافق همکاری فیمابین، خواستار برنامه‌ای اجرایی برای حضور رسانه‌ای هرچه بیشتر و بهتر خبرنگاران و اصحاب رسانهٔ عراقی در ایران شد.
رئیس شبکه الاعلام العراقی اضافه کرد: خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور عراق از حساسیت‌ها و فضای کار و فعالیت در ایران آگاه‌اند و همیشه تلاش می‌کنند تا در راستای بهره‌گیری مناسب از این ظرفیت و در چارچوب موازین و رسالت رسانه‌ای خود عمل کنند و تفاهم‌نامه‌ای که امضا شد، موفقیت این امر را تضمین می‌کند. بازدید از خبرگزاری بین‌المللی تصویری ایران پرس، آشنایی با بخش‌های مختلف این خبرگزاری و حضور در اتاق خبر و نیز استودیوی پخش شبکهٔ جهانی العالم، بخش دیگری از برنامهٔ حضور هیئت رسانه‌ای عراق در معاونت برون‌مرزی سازمان صداوسیما بود.  
گفتنی است، در جریان حضور نبیل جاسم محمد و همراهانش در کشورمان، وی و علی فهیم دانش، مدیرکل امور بین‌الملل صداوسیما، یکشنبه یکم خرداد، قرارداد همکاری دوجانبه‌ای را در حضور پیمان جبلی، رئیس رسانهٔ ملی امضا کردند که بر مبنای آن، از این پس، تعامل میان دو مجموعه‌ٔ رسمی رسانه‌ای ایران و همسایهٔ غربی‌اش، عراق، وارد مرحله‌ای نوین می‌شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 3 خرداد 1401 - 11:29:13

پربازدیدها