قرارداد "غلات مقابل سلاح" غرب برای اوکراین

جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 18:50:0
قرارداد "غلات مقابل سلاح" غرب برای اوکراین

تهران - الکوثر : معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل از قرارداد کشورهای غربی با اوکراین مبنی بر "معاوضه غلات با سلاح" خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد: کشورهای غربی در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، قراردادی را با اوکراین مبنی بر "معاوضه غلات با سلاح" مطرح کردند.

پولیانسکی افزود:تا کنون هیچ کس درباره اینکه چگونه تحویل این غلات‌ها امنیت غذایی جهانی را که کشورهای غربی صرفا به طور شفاهی نگران آن هستند، تسهیل می‌کند، توضیحی نداده است.

در این میان، "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز تلاش می‌کند تا با میانجی‌گری یک معامله که به اوکراین اجازه می‌دهد صادرات غذا را از سر بگیرد و تولید کود و غذای روسیه برای بازارهای جهانی احیا شود، وارد عمل شود.

تورم و بحران اقتصادی در کشورهای اروپایی در پی شیوع کرونا در یکی دو سال اخیر و به‌ویژه پس از حمله روسیه به اوکراین و اعمال تحریم‌های متعدد علیه مسکو، با توجه به وابستگی قاره سبز به این دو کشور در تأمین سوخت و مواد غذایی افزایش چشمگیری یافته است.  

جنگ در اوکراین که از 24 فوریه 2022 آغاز شده به افزایش قیمت غلات، روغن‌های خوراکی، سوخت و کودها منجر شده است.

روسیه و اوکرین با هم قریب به یک سوم از گندم جهان را تامین می‌کنند.

همچنین اوکراین به تنهایی بزرگترین و اصلی‌ترین صادرکننده ذرت، جو، روغن آفتابگردان است و روسیه و بلاروس هم بیش از 40 درصد از صادرات جهانی پتاس را برعهده دارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 30 اردیبهشت 1401 - 18:0:26