میدل ایست آی: دختران افغان برای تحصیل به ایران می روند

دو شنبه 26 اردیبهشت 1401 - 11:52:6
میدل ایست آی: دختران افغان برای تحصیل به ایران می روند

تهران- الکوثر: نشریه میدل ایست آی در گزارشی نوشت، از زمانی که مقامات طالبان به وعده خود مبنی بر بازگرداندن دختران به کلاس درس عمل نکردند، بسیاری از خانواده های افغان برای تحصیل دختران شان به ایران نقل مکان کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این نشریه در مقاله ای می افزاید: تعداد فزاینده‌ای از خانواده‌های افغان پس از آن که دولت طالبان به وعده خود مبنی بر اجازه رفتن دختران به مدرسه در ماه مارس عمل نکرد، به کشور همسایه ایران پناه برده‌اند. اکنون بیش از هشت ماه است که دختران در افغانستان اجازه تحصیل در مدارس متوسطه را ندارند.

به دختران که در ابتدا به دلیل آشفتگی در کشور پس از خروج ایالات متحده در اوت ۲۰۲۱ و بازگشت طالبان به قدرت، به مدت شش ماه از کلاس درس دور مانده بودند مکرراً گفته می شد که می توانند تحصیلات خود را در آغاز سال تحصیلی جدید از سر بگیرند. اما روز چهارشنبه ۲۳ مارس، در حالی که هزاران دختر نوجوان در سراسر افغانستان به مکتب بازگشتند، مقامات طالبان در آخرین لحظه تصمیم خود را تغییر دادند. نگهبانان طالب که در خارج از مدارس مستقر شده بودند، ورود آنها را ممنوع کردند و دانش آموزان را در حالی که کتاب هایی در دست داشتند، با چشمانی گریان به خانه هایشان برگرداندند.
منابعی که با میدل ایست آی در شهر مشهد در شمال شرق ایران صحبت کردند، گفتند که ثبت نام در مدارسی که پذیرای پناهجویان افغانی هستند در شش هفته گذشته به ویژه برای دختران جوان افزایش یافته است.

یکی از مدیران این مدارس گفت اگرچه تحصیل ممکن است عامل اصلی کشاندن مردم به سمت ایران نباشد، اما عامل مهمی است. این مدیر مدرسه که خواست نامش فاش نشود، تصریح کرد اگر تحصیلات علت شماره یک برای آمدن این خانواده ها به اینجا نباشد، قطعاً علت دوم است.

زینب سجادی مدیر یک مدرسه غیردولتی برای پناهندگان افغان در مشهد، به میدل ایست آی گفت از زمان تسلط طالبان بر  افغانستان در تابستان گذشته، ثبت نام دانش آموزان بدون مدرک افزایش یافته است. ما صدها دانش اموز جدید را پذیرفتیم. سجادی گفت: کلاس های درس ما کاملاً پر است.

سجادی افزود، مدرسه شروع به برگزاری سه شیفت کلاس در روز کرده است که معلمان به صورت داوطلبانه و بدون حقوق اضافی دروس اضافی را تدریس می کنند.

او گفت: حتی اگر به تدریس در سه شیفت در روز ادامه دهیم و به ثبت نام دانش‌آموزان ادامه دهیم، باز هم هزاران دانش‌آموز دیگر هستند نمی‌توانند به مدرسه بروند... آنها باهوش ترین دانش آموزان مدرسه ما هستند. من می توانم ببینم که آنها چقدر برای تحصیل مشتاق هستند.

زینب سجادی اظهار داشت: ۶۰ درصد شاگردان مکتب سجادی دختران افغان هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 26 اردیبهشت 1401 - 11:51:59