برگزاری اولین جلسه کمیته سیاسی ایران و قطر ؛ اهداف و چشم انداز

سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 19:0:0
برگزاری اولین جلسه کمیته سیاسی ایران و قطر ؛ اهداف و چشم انداز

تهران - الکوثر : اولین جلسه کمیته سیاسی مشترک جمهوری اسلامی ایران و قطر امروز در تهران برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حمیدرضا دهقانی پوده سفیر ایران  در قطر گفت : پس از امضای موافقتنامه همکاری‌های سیاسی مشترک بین وزارت امور خارجه دو کشور در سفر اخیر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه، روز سه شنبه اولین جلسه کمیته سیاسی مشترک به ریاست "علی باقری" معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و "احمد حسن الحمادی" دبیرکل وزارت خارجه قطر در تهران برگزار می‌شود.

در سفر "سید ابراهیم رئیسی" رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به قطر در تاریخ 21 فوریه ، دو کشور ۱۴ یادداشت تفاهم‌ در زمینه‌ پروازهای هوایی، کشتیرانی، تجارت، رسانه، لغو روادید، برق، استانداردها، آموزش و فرهنگ امضا کردند.

با اعلام دولت سیزدهم ایران مبنی بر توجه ویژه به همسایگان و کشورهای اسلامی و همسو در حوزه سیاست خارجی، میزان و سطح رایزنی‌های ایران و کشورهای منطقه افزایش چشمگیری داشته به نحوی که پس از سفر موفق رئیس جمهوری ایران به کشور قطر، اکنون قرار است "تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر نیز در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به تهران سفر کند.

قطر از کشورهای دارای اولویت در سیاست خارجی ایران محسوب می شود و مرور تاریخ روابط آنان هم نشان می‌دهد مناسبات دو کشور همواره عمیق و رو به رشد بوده است. مرز دریایی ۲۵۰ کیلومتری حد فاصل دو کشور در شمال و جنوب خلیج فارس ظرفیت قابل توجهی برای توسعه این روابط فراهم کرده است. در سال های اخیر پس از اعمال تحریم ها علیه قطر از سوی عربستان، امارات متحده عربی ، بحرین و مصر و پاسخ مثبت ایران برای کمک به مردم و دولت قطر در شکستن این تحریم ها، روابط سیاسی دو کشور به سطوح بالاتری رسید.

در میان کشور‌های عربی و مسلمان منطقه، قطر توانسته است سیاست مستقل خود را حفظ کند و تحت تاثیر عربستان قرار نگیرد؛ به همین دلیل روابط  دوحه و تهران پایدار بوده است و طرفین با توجه به قرابت سرزمینی و همسایگی و منافع و مزیت‌های اقتصادی تصمیم به افزایش روابط و تنوع‌بخشی به زمینه‌های همکاری دارند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به  دوحه و در نشست خبری با امیر قطر تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌دنبال تحول و جهش در روابط منطقه‌ای است و این سفر فصل نوینی در روابط بین دو کشور ایجاد خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران و قطر در سال ۲۰۱۰ با هدف گسترش روابط دوجانبه و بین‌المللی در زمینه‌های امنیتی و مبارزه با جرائم سازمان‌یافته، یک توافق‌نامه امنیتی امضا کردند. علاوه بر این تهران و دوحه روابط اقتصادی پایداری خصوصاً در صنایع نفت و گاز با یکدیگر دارند و از صادر کنندگان مهم گاز در جهان هستند . ایران و قطر در حال حاضر بزرگ‌ترین میدان گازی جهان را با ظرفیت ذخیره حدود 51 تریلیون متر مکعب گاز به طور مشترک اداره می‌کنند. بزرگترین میدان گازی جهان، پارس جنوبی (گنبد شمالی در قطر) میان ایران و قطر مشترک است و این میدان بیش از ۹۰ درصد گاز قطر و ۷۰ درصد گاز ایران را تولید می‌کند.

بدیهی است، برگزاری اولین جلسه کمیته سیاسی مشترک جمهوری اسلامی ایران و قطر نیز در چارچوب هماهنگی‌های منظم سیاسی و مواضع مشترک دوکشور قابل ارزیابی است ؛ دیدار و رایزنی های مقامات ایران  و قطر، سطح روابط دو کشور را ارتقا داده است و انتظار می رود افق‌های جدیدی درهمکاری طرفین به وجود آمده و طرح‌های مشترک دارای منافع راهبردی دو کشور به اجرا درآید.

"سید هادی سید افقهی" کارشناس مسائل غرب آسیا در این باره می گوید : ایران و قطر در مسائل مهم منطقه ای، وجوه مشترک زیادی دارند و در مسئله یمن، نظرات دو طرف بسیار به هم نزدیک است؛ روابط دوحه با تهران می تواند الگویی برای روابط  دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با ایران باشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 20 اردیبهشت 1401 - 17:49:20

پربازدیدها