دلایل منطقه‌ای و جهانی تداوم جنایت صهیونیست‌ها در قدس اشغالی

جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 18:40:0
 دلایل منطقه‌ای و جهانی تداوم جنایت صهیونیست‌ها در قدس اشغالی

تهران - الکوثر : درگیری میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها در سومین جمعه ماه مبارک رمضان نیز ادامه دارد و تاکنون دهها فلسطینی زخمی شده‌اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در خصوص تداوم این درگیری دلایل متعددی از جمله در دو سطح منطقه‌ای و جهانی مطرح است.

در سطح منطقه‌ای، واگرایی میان کشورهای عربی در حمایت از موضوع فلسطین وخیم‌تر شده و تقویت روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به موضوعی با کارکرد ضد فلسطینی تبدیل شده است. امروز کمتر شاهد حمایت جدی و عملی کشورهای عربی از فلسطین هستیم. امارات به عنوان پیشگام توسعه روابط با رژیم صهیونیستی در جهان عرب عمل می‌کند. عربستان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را مانند امارات علنی نکرده است، اما روابط ریاض و تل‌آویو روند رو به رشدی را طی می‌کند به نحوی که هواپیماهای اسرائیلی از فراز آسمان عربستان عبور کرده و در ابوظبی فرود می‌آیند. در درون اردن اگرچه برخی نمایندگان پارلمان حامی فلسطین هستند، اما دولت همچنان در جهت گفتگو و سازش با اسرائیل گام بر می‌دارد. مصر بار دیگر توسعه روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش گرفته و مقامات ارشد اسرائیل سفرهای دیپلماتیک به قاهره انجام می‌دهند. اگرچه قطر مانند دیگر کشورهای عربی توسعه روابط با رژیم صهیونیستی را در پیش نگرفته و در جهت حمایت از فلسطین اقدام‌هایی به خصوص در بعد مادی انجام می‌دهد، اما قطر سرگرم برگزاری بهتر مسابقات جام جهانی فوتبال است و موضوع فلسطین در اولویت نخست این کشور در شرایط کنونی نیست.

در منطقه غرب آسیا دو کشور ترکیه و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشورهای اسلامیِ غیر عرب قرار دارند. ترکیه که روزگاری پیشگام حمایت از فلسطین و مبارزه با اسرائیل بوده و حتی روابط دیپلماتیک خود با این رژیم را قطع کرده بود، در ماههای اخیر مانند برخی از کشورهای عربی ضمن احیای روابط با رژیم اشغال‌گر قدس، درصدد توسعه روابط با این رژیم است. در همین راستا نیز اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به آنکارا سفر و با رجب طیب اردوغان دیدار و گفتگو کرد. اردوغان هم سفر هرتزوگ را نقطه عطفی در توسعه روابط آنکارا و تل‌آویو عنوان کرد. تنها جمهوری اسلامی ایران است که به حمایت از فلسطین، زنده بودن مسئله فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی باور دارد و سیاست خود را نیز در این جهت همچنان پیگیری می‌کند. 

در سطح جهانی، بحران اوکراین به فرصتی برای رژیم صهیونیستی جهت افزایش خشونت ضد فلسطینی‌ها تبدیل شد. تمرکز قدرت‌ها در سطح جهانی بر جنگ اوکراین قرار گرفته که به نوعی جنگ روسیه با آمریکا و قدرت‌های اروپایی است. در این جنگ نیز هزاران غیرنظامی تاکنون کشته و حدود 10 میلیون نفر آواره شده‌اند. رژیم صهیونیستی در حین جنگ اوکراین جنایت ضد فلسطینی‌ها را افزایش داده است چرا که معتقد است موضوع فلسطین اکنون در اولویت نظام جهانی قرار ندارد. از سوی دیگر، حمایت رژیم صهیونیستی از آمریکا و کشورهایی اروپایی در جنگ علیه اوکراین و کمک این رژیم به اوکراین در مقابل روسیه نیز سبب شده است جنایت‌های رژیم صهیونیستی ضد فلسطینی‌ها نیز با حمایت قدرت‌های غربی و آمریکا همراه باشد. 

نکته پایانی اینکه؛ رژیم صهیونیستی با آگاهی از شرایط در جهان عرب، سیاست ترکیه و وضعیتی که جنگ اوکراین ایجاد کرده است، کمترین تردیدی برای شدت بخشیدن خشونت و درگیری ضد فلسطینی‌ها ندارد. این درگیری‌ها در هفته آینده که منتهی به روز قدس است، روند افزایشی نیز خواهد داشت. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 17:26:48