ادامه انفجارهای تروریستی در افغانستان و مسئولیت طالبان

جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 17:32:0
ادامه انفجارهای تروریستی در افغانستان و مسئولیت طالبان

تهران - الکوثر : پس از مدت کوتاهی از آرامش نسبی در افغانستان، وقوع انفجارهای تروریستی در چهار شهر این کشور موضوع تامین امنیت مردم افغانستان را در محافل سیاسی و امنیتی به طور جدی مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسئولیت این انفجارهای خونین راکه دهها تن کشته و مجروح شدند گروه تروریستی داعش برعهده گرفته است. 
در خصوص  حملات تروریستی در افغانستان اعم از ترورهای هدفمند و انفجارهای خونین که پس از حاکمیت مجدد طالبان در این کشور از اوت گذشته، شدت گرفته است چند نکته قابل توجه و تامل است. اول آنکه طالبان به مردم افغانستان وعده داده بود امنیت را برای همه شهروندان این کشور تامین کند. دوم آنکه این گروه بارها ادعا کرده است که گروه تروریستی داعش هیچ توان و قدرت لازم برای به مخاطره انداختن امنیت افغانستان را ندارد و گروه طالبان موفق به مهار آن شده است. سوم آنکه حملات تروریستی به شکل هدفمند در مناطق خاص صورت می گیرد که چندان از امنیت لازم برخوردار نیستند.

پیر محمد ملازهی کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید: حملات تروریستی در افغانستان عمدتا جامعه شیعیان را در مناطق مختلف هدف قرار گرفته است که از تامین امنیت کمتری برخوردار است و گروه طالبان نیز صرفا با محکوم کردن حملات، نقش کسانی را ایفا می کند که هیچ نقشی در دامن زدن به اینگونه حملات در افغانستان نداشته است.

با توجه به اینکه به گفته مقامات دولت پیشین افغانستان بیش از بیست گروه تروریستی در این کشور فعال بوده اند این احتمال که گروههای مختلف اقدام به انفجارهای تروریستی می کنند دور از ذهن نیست. اما مساله مهم این است که تاکید گروه طالبان مبنی بر مسئولیت پذیری در برابر  امنیت مردم افغانستان، ادعایی بیش نیست بخصوص آنکه این گروه به اینگونه روشهای تروریستی آشنایی کامل دارد و می تواند با اتخاذ برنامه های صحیح مانع از ادامه این حملات شود.

علی خزایی کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید : طالبان در مدت تسلط مجدد بر افغانستان نه تنها نتوانسته مشکلات مردم این کشور را حل کند بلکه در مورد تامین امنیت آنان نیز ناتوان نشان می دهد. در این حال ،انفجارهای تروریستی امکان پوشش ناکارآمدی های طالبان در سایر بخشها را تامین می کند و در همان امکان امنیتی تر کردن فضای جامعه افغانستان را برای طالبان فراهم می کند .

در هر حال،وقوع انفجارهای تروریستی در اماکن مقدس از جمله مساجد نشان می دهد که تحرکات حساب شده ای برای ایجاد جنگ مذهبی در افغانستان در جریان است .در این حال، بی توجهی طالبان در تشکیل دولت فراگیر و ملی در این کشور فرصت و زمینه مخالفت با رفتار این گروه را در جامعه قومگرا و متکثر افغانستان فراهم می کند. این وضعیت ،شرایط را برای ادامه کمکهای بین المللی به افغانستان دشوار می کند و در همان حال مسئولیت پذیری طالبان را در برابر امنیت شهروندان این کشور در مجامع جهانی با تردید جدی مواجه می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 16:32:12