دوم اردیبهشت ؛ سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 13:40:37
دوم اردیبهشت ؛ سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

تهران - الکوثر : ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با گرامیداشت سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد : درخشش سپاه در مقابله با فتنه‌ها، خشم دشمنان را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح ایران آمده است : سپاه پاسداران در کنار سایر نیروهای مسلح همچنان خار چشم دشمنان انقلاب  اسلامی و کشور و همچنین خدمتگزاری امین برای مردم و نظام اسلامی است؛ نقش آفرینی های ماندگار و سرنوشت‌ساز سپاه در عمر پر برکت بیش از ۴ دهه انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ  انقلاب اسلامی است که همچنان هم با قوت و قدرت ادامه دارد.

امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران با توجه به توطئه ها و نقشه های شوم دشمنان، در اقدامی دوراندیشانه در دوم اردیبهشت سال 1358 (آوریل 1979) طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس سپاه پاسدران انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

شورای فرماندهی سپاه پاسداران نیز در شانزدهم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ در اطلاعیه‌ای کمک به اجرای امور انتظامی، امنیتی و تعقیب و دستگیری عناصر ضد انقلاب، مبارزه با گروههای مسلح ضد انقلاب، دفاع در برابر حملات و اشغالگری‌های عوامل یا قوای بیگانه در داخل کشور، همکاری و هماهنگی موثر با نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، حمایت از نهضت‌های رهایی بخش و حق طلبانه مستضعفان جهان تحت نظارت مقام معظم رهبری و کمک به پیشبرد طرح‌های عمرانی را از اولویت های این نیرو بر شمرد.

نگاهی به عملکرد سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس، خنثی سازی توطئه‌ها و خاموش کردن شعله فتنه‌های کور گروهک‌های داخلی و گذری بر عملکرد سپاه در سنگر سازندگی و طراحی و ساخت تسلیحات فوق مدرن از جمله در زمینه موشکی و هوافضا، همه گویای موفقیت‌های روزافزون این نهاد افتخارآفرین است که خشم دشمنان و اعمال فشارها و تحریم ها علیه این نهاد انقلابی را به دنبال داشته است.

در جریان جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران که با هدف نابودی انقلاب اسلامی و تجزیه ایران آغاز شده بود، سپاه پاسداران شایستگی‌ها و توانایی‌های واقعی خود را به نمایش گذاشت و در عقب راندن نیرو‌های متجاوز عراقی و شکست توطئه‌های دشمنان، نقشی مهم ایفا کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران سازندگی پس از جنگ تحمیلی، علاوه بر حفظ آمادگی نظامی خود در برابر تهدید‌های دشمنان، در طرح‌های مختلف سازندگی کشور نیز مشارکت فعال داشته است. حضور جدی در فعالیت‌هایی مانند سدسازی، راه سازی، تونل سازی، ساخت مترو و راه آهن، سازه‌های مختلف نفتی و گازی، کشاورزی، طرح‌های آب رسانی و گازرسانی و احداث واحد‌های مسکونی تنها بخشی کوچک از فعالیت‌های این نهاد انقلابی در جبهه سازندگی با هدف کمک به دولت و خدمت به مردم است.

سپاه پاسداران همچنین در رفع تهدیدات پیرامونی، موفقیت های بزرگ کسب کرده است که تاثیرات آن نه تنها در ایران بلکه در منطقه غرب آسیا قابل مشاهده است؛ گروههای تروریستی و تکفیری مثل داعش در پی توطئه کشورهای غربی و ضعف برخی کشورهای همسایه، توانستند در این کشورها نفوذ و مناطقی نسبتا وسیع را به اشغال خود درآورند و در مقطعی تا نزدیک مرزهای ایران نیز آمدند، اما حضور سپاه پاسداران و کمک های مستشاری به دولت های عراق و سوریه موجب شکست و توقف حملات آشوبگران و عقب نشینی آنان از مواضع قبلی شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حوزه تهدیدات نرم نیز حضوری فعال دارد و در این عرصه نیز تاثیرگذار است؛ پایش دائمی فضای فرهنگی و مجازی با بهره گیری از نیروهای متخصص و کسب توانمندی به لحاظ فنی با استفاده از فناوری های نوین از یک سو و داشتن مواجهه ای چند وجهی و مبتنی بر انعطاف در برابر تهدیدات نرم از جمله ویژگی های حضور سپاه در این عرصه است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن تاکید بر وظیفه فرهنگی سپاه می فرمایند: "یک وظیفه در سطح وسیع تر است و آن، کار و تلاش فرهنگی است... و این مبارزه، مبارزه فرهنگی است و من این وظیفه را برای همه، جزو بزرگ ترین وظایف می دانم؛ به خصوص برای امثال شما برادران سپاه... من معتقدم کار فرهنگی وظیفه یکایک برجستگان سپاه است."( اسفند 1377)

بدیهی است، اکنون سپاه پاسداران در سالروز تاسیس این نهاد، در عرصه های مختلف نظامی، تحقیقاتی، پژوهشی و علمی، شاهد رشد و پیشرفت روزافزون است که بارها در رهنمودهای فرماندهی معظم کل قوا به آن تاکید و موجب ارتقای اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 2 اردیبهشت 1401 - 13:40:31