خطیب زاده : مذاکرات باقی مانده در وین بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکاست

دو شنبه 22 فروردین 1401 - 16:20:0
خطیب زاده : مذاکرات باقی مانده در وین بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکاست

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: آنچه در مذاکرات لغو تحریم های طالمانه جمهوری اسلامی ایران باقی مانده، بیش از یک موضوع بین ایران و آمریکاست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره ادامه مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران افزود: متن توافق نهایی نشده است و ادامه مذاکرات با راهبرد شورای عالی امنیت ملی و اجرای وزارت امورخارجه پی گیری خواهد شد.
خطیب زاده با بیان اینکه اگر قرار بود خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین لحاظ نشود؛ توافق چند ماه قبل به اتمام می رسید، تصریح کرد: طرفین مذاکرات هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌اند که طرف آمریکایی نشان دهد به تعهداتش عمل می‌کند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران گفت: آمریکا تلاش می‌کند انرژی و وقت همه را مصروف این کرده که اجزا و عناصری از فشار حداکثری را حفظ کند اما آنچه برای جمهوری اسلامی حائز اهمیت بوده انتفاع اقتصادی و انتفاع مردم ایران از رفع تحریم‌هاست.
خطیب زاده با بیان اینکه آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران تحت تاثیر کمپین‌ها و کارزارهای رسانه‌ای و اظهارات ضد و نقیض قرار نمی‌گیرد و منافع قطعی ملت ایران چراغ راهنمای همه مسوولان است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفت: حقوق بشر ارزش والایی است و نباید قربانی ملاحظات سیاسی شود و سازوکارهای ملل مختلف نباید مورد اغراض کشورهای خاص قرار بگیرد.
خطیب زاده گفت: ایران به قطعنامه پیشنهادی کشورهای غربی درباره تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از این بابت که حقوق بشر نباید قربانی اقدامات سیاسی شود، رای منفی داد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره موج ایران هراسی در افغانستان و موج افغان هراسی در ایران نیز گفت: ایران بیش از ۴ دهه میزبان کریمانه ای  برای همسایگان بویژه اتباع افغانستان بوده است و بهترین شاهد برای این رفتار کریمانه و میزبانی محترمانه، حضور چند میلیونی آوارگان افغانی در ایران است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران افزود: دولت موقت طالبان باید به مسؤولیت خود در تشکیل دولت فراگیر عمل کند؛ موج آوارگان افغانی به ایران نمی‌تواند ادامه یابد و مسؤولیت بر دوش یک کشور همسایه قرار گیرد. 
دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 27 دسامبر 2021 آغاز شد، 11 مارس 2022 به پیشنهاد «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.
از آن زمان تاکنون، طرفین از پیشرفت در مذاکرات و کم شدن موارد اختلافی سخن گفته اند، ولی موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 22 فروردین 1401 - 15:30:49