بیستم فروردین ؛ رونمایی از سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای ایران

چهار شنبه 17 فروردین 1401 - 14:47:0
 بیستم فروردین ؛ رونمایی از سند جامع راهبردی توسعه هسته‌ای ایران

تهران - الکوثر : رئیس سازمان انرژی اتمی گفت، سند جامع راهبردی توسعه هسته ای ایران، 20 فروردین 1401 شمسی رونمایی می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، "محمد اسلامی" رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز سه شنبه افزود، در این سند به همه ابعاد فناوری هسته‌ای، صنعتی شدن ایران در حوزه‌ها و بخش‌های گوناگون، توجه شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: بر اساس این سند ، فرآیند‌‌های مربوط به چرخه سوخت، هدف‌گذاری‌های کمی و کیفی انجام شده و در بحث برق هسته‌ای غیر از ظرفیت‌هایی که موجود است هدف‌گذاری برای احداث واحدهایی تا سقف ۱۰ هزار مگاوات را پیش‌بینی کرده‌ایم.

"اسلامی" همچنین با اشاره به ساخت نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی دارخوین استان خوزستان (جنوب ایران)،گفت: این پروژه نیروگاهی تمام ایرانی خواهد بود که در کنار رآکتورهای تحقیقاتی مورد نیاز سازمان در برنامه توسعه قرار دارد.

۲۰ فروردین ۱۳۸۵ به عنوان نقطه عطفی در تاریخ صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و یادآورغرور ملی ایرانیان در دستیابی به قدرت هسته‌ای با وجود انواع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است. در این تاریخ خبر دستیابی ایران به فناوری صلح آمیز هسته‌ای و زنجیره کامل غنی سازی اورانیوم، اعلام شد؛ ایران باوجود همه تحریم ها و کارشکنی ها توانست به چرخه کامل تولید سوخت هسته‌ای دست یابد و با دستیابی به نسل جدیدی از سانتریفیو‌ژها و اعلام آن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در زمره کشورهای صاحب فناوری غنی‌سازی اورانیوم قرارگرفت و به کشورهای عضو باشگاه هسته ای پیوست.

فناوری هسته‌ای یکی از فناوری‌های محوری و پایه است که سهم بزرگی در گسترش فناوری‌ های نو و پیشرفت صنایع نوین دارد.جمهوری اسلامی ایران نیز با اتکا به توانمندی متخصصان بومی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای روی آورده و با حسن نیت ثابت کرده است که هدفی جز استفاده صلح‌آمیز و صنعتی از این انرژی ندارد. با وجود این، فشارهای سیاسی و اقتصادی دشمنان به سرکردگی آمریکا برای جلوگیری از بهره مندی ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای ادامه دارد که هدف غایی آن تضعیف قدرت ملی ایران است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی 4 اسفند سال 1399 در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری گفتند: [غربی‌ها] " میگویند با سلاح هسته‌ای مخالفیم، دروغ میگویند، این هم مسئله‌شان نیست شاید بسیاری از آنها یا همه‌شان میدانند که ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم، حتی با سلاح متعارف ما مخالفند، با امکانات دفاعی ما مخالفند. میخواهند مؤلفه‌های قدرت را از ایران بگیرند."

صنعت هسته‌ای به دلیل کاربرد روزافزون آن در عرصه های مختلف صنعتی ، پزشکی، صنایع غذایی، محیط زیست و همچنین تامین انرژی پاک، مورد توجه بسیاری ازکشورها قرار دارد. بر همین اساس ، سازمان انرژی اتمی ایران چند ماموریت اولویت دار از جمله حوزه چرخه سوخت هسته‌ای، حوزه تولید برق و نیروگاه‌های هسته ای و حوزه‌های کاربرد پرتوها که در صنعت، سلامت محیط زیست، کشاورزی و محصولات غذایی استفاده می شود، دنبال می کند.

در سال های اخیر، دانشمندان هسته ای ایران موفق شده اند انواع محصولات پر مصرف را که مورد نیاز مراکز علمی و تحقیقاتی کشور است، تولید کنند. به عنوان مثال دانشمندان ایرانی در حوزه تشخیص و درمان سرطان به اکتشافات مهمی دست یافته اند که وارد مرحله آزمایش بالینی خواهد شد؛ ایران جزو ۵ کشور برتر جهان در این حوزه است . همچنین قرار است در چند روز آینده از دستاورد‌های فناوری هسته‌ای در بخش پلاسما تراپی که به سلامت، مواد غذایی و کشاورزی مرتبط است، رونمایی شود.

بدیهی است،  با وجود همه فشارها و حتی ترور دانشمندان ایرانی که دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت های هسته ای ایران انجام داده اند، توسعه روزافزونِ دستاوردهای این صنعت راهبردی،در حال تحقق است و کارشکنی‌های دشمنان نتوانسته است مانع عزم و اراده ملت ایران شود. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با اشاره لزوم توسعه فناوری های پیشرفته بویژه علوم و فناوری هسته ای، گفته است، دشمنان با شهادت دانشمندان ما سعی کرده‌اند مسیر پیشرفت ایران را مسدود کنند اما به لطف الهی این امر باعث شد تا ایمان دانشمندان هسته‌ای ما قوی تر شود و با جدیت هرچه بیشترحرکت جهشی در علوم و فناوری نوین انجام گیرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 17 فروردین 1401 - 10:33:51