استقبال ایران از برقراری آتش بس در یمن

دو شنبه 15 فروردین 1401 - 18:45:0
استقبال ایران از برقراری آتش بس در یمن

تهران - الکوثر : سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت، جمهوری اسلامی ایران از آتش بس در یمن استقبال می کند و ماه ها منتظر این آتش بس بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه افزود، مهم این است که ایران از ماه ها پیش عربستان را تشویق می کرد که دست از اقدامات خود در یمن بردارد؛ اکنون آتش بس در یمن باید با گفتگوهای یمنی در داخل و همچنین دسترسی به کمک های بشردوستانه برای آنها همراه باشد.

دولت نجات ملی یمن و ائتلاف متجاوز سعودی به پیشنهاد سازمان ملل متحد با برقراری آتش بس 2 ماهه از دوم آوریل، موافقت کرده اند.

عربستان سعودی 26 مارس 2015  در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کرد تا به بهانه بازگرداندن "عبدربه منصورهادی" رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

رویکرد مستمر جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران یمن، همواره حمایت از راه‌حل سیاسی برای پایان بخشیدن به جنگ در این کشور بوده است و اکنون نیز همانگونه که سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است، برقراری آتش بس باید بتواند زمینه ای برای شروع ابتکار سیاسی برای حل بحران یمن شود.

جمهوری اسلامی ایران بعد از آغاز حمله نظامی ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن در 26 مارس 2015 ، نسبت به این تجاوز واکنش نشان داد و بر ضرورت راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی تأکید کرد.

ایران ابتدا طرح چهار ماده‌ای را برای حل سیاسی بحران یمن پیشنهاد داد. 17 آوریل 2015 "غلامعلی خوشرو" سفیر و نماینده وقت ایران نزد سازمان ملل متحد با "یان الیاسون" قائم مقام دبیرکل این سازمان دیدار و ضمن گفت‌وگو در خصوص بحران یمن، نامه وزیر امور خارجه ایران در این زمینه را تحویل وی داد. جمهوری اسلامی ایران در این نامه تاکید کرد، منازعه یمن راه‌حل نظامی ندارد و تنها راه برقراری صلح و ثبات، ایجاد شرایطی است که همه احزاب یمنی، بدون مداخله خارجی بتوانند دولت وحدت ملی و فراگیر خود را تشکیل دهند. در این نامه همچنین بر لزوم برقراری آتش بس و توقف فوری همه حملات نظامی خارجی به یمن تاکید شد.

"هشام شرف" وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در اظهاراتی درباره طرح ایران گفته است : "طرح‌های برادران مسئول در جمهوری اسلامی  برای حل بحران یمن ،چه در گذشته یا حال حاضر، کلید حل بحران یمن است."

جمهوری اسلامی ایران در ماههای اخیر نیز با هدف کاستن از درد و رنج مردم تحت محاصره یمن تلاش های دیپلماتیک خود را برای برقراری آتش بس در یمن تشدید کرد و در همین راستا، "حسین امیرعبداللهیان" وزیر امور خارجه ایران 10 ژانویه2022 در سفری به قطر با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی یمن دیدار و برلزوم برطرف شدن محاصره و پایان جنگ علیه این کشور تأکید کرد. وزیر امور خارجه ایران 3 آوریل نیز با "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، درباره بحران یمن گفت و کرد. "علی اصغر خاجی" مشاور ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی هم در ماههای اخیر رایزنی‌هایی با برخی مقامات اروپایی و همچنین "هانس گراندبرگ" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن انجام داده است. 

بدیهی است، جنگی که عربستان علیه یمن آغاز کرد، هزینه های سنگین نظامی و اقتصادی برای آن کشور به همراه داشت و شرایط میدانی جنگ نیز به تدریج به نفع مقاومت یمن تغییر کرد. ارتش و کمیته های مردمی یمن به مقاومت ادامه دادند و به توانایی برای تولید تسلیحات پیشرفته از جمله موشک بالستیک و پهپاد دست یافتند؛ به تدریج آثار شکست در میان ارتش عربستان آشکار شد؛ حملات اخیر پهپادی و موشکی نیروهای یمنی به داخل عربستان از جمله تأسیسات نفتی آرامکو، نمونه ای از افزایش توانایی نظامی و تهاجمی نیروهای یمنی بود که خسارت میلیارد دلاری به عربستان وارد کرد. در چنین شرایطی که حملات یمنی ها به عمق خاک عربستان رسید؛ مقامات سعودی خواهان آتش بس شدند.

«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه رای الیوم،  از جنگ یمن به عنوان یک اشتباه راهبردی بزرگ یاد کرده است که حکام عربستان در دام آن افتادند و ملت یمن با خون فرزندان و کودکان خود بهای سنگین آن را پرداخت کردند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 15 فروردین 1401 - 17:21:13