توپ مذاکرات وین ، در زمین آمریکا

دو شنبه 15 فروردین 1401 - 15:2:0
توپ مذاکرات وین ، در زمین آمریکا

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد درباره مذاکرات لغو تحریم ها در وین گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات خود را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در تماس تلفنی با "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد افزود، ما در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهاداتمان را ارائه کرده ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از 27 دسامبر 2021 آغاز شد، 11 مارس 2022 به پیشنهاد "جوزپ بورل" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

موضوع تضمین ها و خارج کردن اشخاص حقیقی و حقوقی از لیست قرمز و از مجموعه تحریم‌ها، همچنان از مواردی است که آمریکا به عنوان ناقض برجام، تصمیم سیاسی لازم را برای حل و فصل آن اتخاذ نکرده است. 

از ابتدای دور هشتم مذاکرات، تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران به ریاست "علی باقری" با جدیت در  وین حضور یافت و برای رسیدن به توافق، ابتکارات لازم را ارائه کرد؛علی باقری 27 مارس در گفت‌وگو با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات وین تاکید کرد، در حال حاضر اگر طرف امریکایی از واقع‌گرایی برخوردار باشد می‌توان به توافق دست یافت.

در مقابل، آمریکا به جای اینکه به عنوان ناقض برجام، با لغو تحریم ها علیه ایران حسن نیت خود را در مذاکرات نشان دهد، وزارت خزانه داری آن کشور 30 مارس تحریم های جدید نیز علیه برخی افراد و نهادهای ایرانی وضع کرد و "برایان نلسون" معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت ، آمریکا در هدف قرار دادن کسانی که از برنامه موشکی بالستیک ایران حمایت می کنند، حتی همزمان با تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران، تردید نخواهد کرد.

این در حالی است که ماهیت اصلی توافق برجام مبتنی برلغو موثر تحریم‌های اقتصادی در قبال اجرای تعهدات هسته‌ای ایران است و اساسا هیچ ارتباطی به موضوعات دفاعی و سیاست های منطقه ای ایران ندارد. "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهوری اسلامی ایران 20 مارس در اینباره تاکید کرد : منافع و امنیت مردم را با هیچ چیز معامله نمی‌کنیم. همه دیدند که افزایش توان دفاعی، موشکی و فضایی کشور در اولویت قرار گرفت چون امنیت کشور در اولویت است.

واضح است که دستیابی به توافق در مذاکرات وین نیازمند دست کشیدن آمریکا از زیاده خواهی و همچنین اقدامات عینی و اعتماد ساز از سوی این کشور است.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران، آنچه می‌تواند رسیدن به توافق پایدار را قطعی کند، لغو موثر تحریم ها و تضمین منافع ایران از توافق احتمالی است ؛ بر همین اساس، ایران پیشنهادات و ابتکارات لازم را برای به نتیجه رسیدن مذاکرات ارائه کرده و همانگونه که وزیر امور خارجه ایران گفته است : اکنون توپ در زمین آمریکاست.

مقامات واشینگتن می بایست با واقع بینی و اقدامات اعتماد ساز و همچنین مطرح نکردن مطالبات جدید و نادرست که ارتباطی با موضوع برجام ندارد، اراده سیاسی لازم را برای دستیابی به توافق نشان دهند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 15 فروردین 1401 - 14:40:53