تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش بنیان و اصلاح امور اقتصادی / تفسیر

سه شنبه 2 فروردین 1401 - 9:37:41
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید دانش بنیان و اصلاح امور اقتصادی / تفسیر

تهران - الکوثر : رهبر معظم انقلاب اسلامی روز دوشنبه در بیانات روز اول سال جدید (1401 هجری شمسی) با مردم ایران، به بیان نکات مهمی درباره مسائل اقتصادی کشور پرداختند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حضرت آیت‌الله خامنه ای با اشاره به اینکه برای اصلاح امور اقتصادی کشور، باید به طور قاطع به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کرد؛ افزودند : دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر، فقط از مسیر تقویت تولید می‌گذرد و اگر با تولید دانش‌بنیان، تولید را تقویت کردیم، این هدف بزرگ حاصل می‌شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان با یادآوری تأکید سال قبل خود در روز اول سال مبنی بر پرهیز از «گره زدن اقتصاد کشور به تحریم‌های آمریکا و بیان این حرف که تا تحریم است وضع همین است»، خاطرنشان کردند : خوشبختانه سیاست‌های جدید در کشور نشان داد می‌توان با وجود پا برجا بودن تحریم‌های آمریکا پیشرفت کرد، تجارت خارجی را رونق داد، وارد قراردادهای منطقه‌ای شد و در زمینه نفت و مسائل دیگر به دستاوردهایی رسید.

موضوع اقتصاد دانش بنیان، توجه به تولید و ظرفیت های داخلی از جمله مواردی است که در سال های اخیر همواره مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرارداشته است و ایشان برلزوم توجه مسوولان و اتخاذ راهکارهای عملی برای حل مشکلات و همچنین تسریع پیشرفت های کشوردر همه زمینه ها تاکید کرده اند.

حضرت آیت الله خامنه ای در شهریور 1400هجری شمسی در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم ،با اشاره به اینکه در حلّ مشکلات اقتصادی نباید دنبال راه‌حل‌های موقّتی رفت ، گفتند : حلّ این مشکلات اقتصادی را موکول به رفع تحریمها نکنید؛ رفع تحریمها در اختیار ما و شما نیست، در اختیار دیگران است. برنامه‌ریزی برای رفع مشکلات را با فرض وجود تحریم انجام بدهید و برنامه‌ریزی کنید که ان‌شاءالله بتوان این کار را پیش برد.

جمهوری اسلامی ایران از بدو پیروزی انقلاب در بهمن 1357 هدف فشارهای متعدد سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی دشمنان قرار داشته است؛ در سال های اخیر نیز آمریکا پس از ناکامی ها در جلوگیری از پیشرفت های علمی و افزایش قدرت ملی و منطقه ای ایران، تحریم های حداکثری علیه ایران اعمال کرد که اهداف مختلفی از جمله تضعیف اقتصاد و ایجاد نارضایتی در بین مردم را دنبال می کند.

این شرایط ، اهمیت بیانات رهبر معظم انقلاب را برای توجه جدی به ظرفیت های عظیم داخلی و موقعیت ژئوپلتیک ایران در منطقه و استفاده از آن در جهت رشد و شکوفایی اقتصادی کشور بیشتر نشان می دهد .  

بر همین اساس ، جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت سیزدهم علاوه بر پیگیری مذاکرات برجامی برای رفع تحریم‌ها، با توسعه دیپلماسی اقتصادی و ربط ندادن مشکلات اقتصادی به تحریم‌ها و برجام،  در تلاش است دو موضوع لغو تحریم ها و خنثی سازی اثر آن را در کنار هم پیش برد.

دولت ایران همچنین افزایش همکاری‌های منطقه ای و توجه بیشتر به همسایگان و کشورهای مسلمان را در دستور کار قرار داده است. افزایش تجارت با کشورهای همسایه ، عضویت ایران در سازمان شانگهای، اجرایی شدن قرارداد 25 ساله با چین ، فراهم شدن مقدمات قرارداد همکاری 20 ساله با روسیه، قرارداد سه جانبه سوآپ گازی بین ایران، ترکمنستان و آذربایجان از اقدامات موثر در جهت توسعه مبادلات اقتصادی با کشورهای همسایه و منطقه و همچین گامی مهم در جهت خنثی سازی تحریمها محسوب می شود .

بدیهی است، برخی شاخص های اقتصادی همچون افزایش تولید ناخالص داخلی، نزولی شدن نرخ رشد تورم ، بازگشت رونق به کسب و کارها، افزایش فروش نفت و افزایش تجارت خارجی ایران در ماه های اخیر  نشان دهنده بهبود نسبی اقتصاد کشور است که در شرایط تحریم تحقق یافته است.

بر همین اساس ، با توجه به اهمیت اقتصاد کشور در شرایط تحریم و مولفه های اثر گذار بر آن ، رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات نوروزی خود، با اشاره به انتخاب عناوین اقتصادی در یک دهه گذشته و همچنین شعار سال ۱۴۰۱ گفتند: علت اینکه برای امسال نیز عنوان و شعار اقتصادی انتخاب شد، اهمیت محوری مسئله اقتصاد و همچنین چالش‌های اقتصادی در دهه نود است که رهایی از این چالش‌ها نیازمند تدبیر، عمل و حرکت صحیح است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 2 فروردین 1401 - 9:36:38