امیرعبداللهیان : به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم

سه شنبه 2 فروردین 1401 - 9:9:54
امیرعبداللهیان : به مرحله نهایی توافق نزدیک هستیم

تهران - الکوثر : وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی با همتای عراقی با بیان اینکه به مرحله نهایی توافق در وین نزدیک هستیم، تصریح کرد: آمریکا باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب با «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن تبریک عید نوروز، درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان در این گفت وگوی تلفنی درباره مذاکرات وین برای لغو تحریم‌ها، تأکید کرد: در اندک موضوعات بسیار مهم باقیمانده، ابتکاراتی را از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا به آمریکا ارائه کرده‌ایم؛ اکنون این طرف آمریکایی است که باید حسن نیت ادعایی خود را در عمل نشان دهد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد، خواستار تمرکز سازمان مزبور بر موضوعاتی شد که به همبستگی و‌ تقویت فضای همدلی امت اسلامی کمک کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه ضمن مرور حوزه‌های مختلف روابط فیمابین از جمله در عرصه دوجانبه، به تشریح دیدگاه ایران در زمینه تاخیر در برگزاری دور پنجم گفت‌وگو بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی پرداخت.

گفتنی است وزرای خارجه ایران و عراق در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ نیز با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. وزیر امور خارجه در دیدار همتای عراقی در مونیخ ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم گفت‌وگوها با عربستان تصریح کرده بود که این امر بیش از همه به اراده طرف مقابل بستگی دارد. 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق در این گفت‌وگوی تلفنی همچنین آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین و همچنین تحولات اوکراین را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند. 

هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌های ایران که از هشتم فوریه در وین آغاز شده بود، جمعه 11 مارس برای چندمین بار وارد یک دوره استراحت شد. 

این مذاکرات به دلیل ابتکار تیم مذاکره کننده ایران، پیشرفت‌هایی را تجربه کرده است اما تعلل طرف‌های غربی به ویژه دولت «جو بایدن» برای جبران اقدامات غیرقانونی دولت پیشین آمریکا و تداوم کارزار فشار حداکثری، منجر به تردیدهایی در جدیت این کشور برای بازگشت به برجام و طولانی شدن روند گفت‌ وگوها شده است. 

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق برجام را نقض کرده است باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و اجرای تعهداتش مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 2 فروردین 1401 - 9:9:47