اذعان بورل به توخالی بودن وعده عضویت اوکراین در ناتو

شنبه 21 اسفند 1400 - 13:32:57
اذعان بورل به توخالی بودن وعده عضویت اوکراین در ناتو

تهران- الکوثر: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اذعان کرد بروکسل در دادن قول‌هایی که نمی‌توانسته آن‌ها را عملی کند دچار اشتباه شد و یکی از آن‌ها، وعده عضویت اوکراین در ناتو بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فرانسوی «ال‌سی‌آی» گفت غرب با دادن وعده عضویت به اوکراین در ناتو دچار اشتباه شد.

بورل گفت: لحظاتی وجود دارد که می‌توانستیم واکنش بهتری نشان دهیم. به عنوان مثال، ما چیزهایی را پیشنهاد دادیم که نمی‌توانستیم تضمین کنیم، به ویژه پیوستن اوکراین به ناتو. این هرگز محقق نشد. من فکر می‌کنم اشتباه بود که قول‌هایی دادیم که نتوانستیم به آن‌ها عمل کنیم.

رئیس دیپلماسی اروپا همچنین اعتراف کرد که غرب در ایجاد روابط با روسیه اشتباهاتی داشته است. وی گفت: بنابراین ما فرصت نزدیک‌تر کردن روسیه به غرب برای بازداشتن آن را از دست دادیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه روز پنجشنبه با شبکه رادیویی «فرانس اینفو» هم درباره موضوعاتی از قبیل وضعیت جاری روابط این اتحادیه با روسیه با توجه به بحران اوکراین و فشارهای تحریمی غربی‌ها صحبت کرد.

جوزپ بورل اذعان کرد که اتحادیه اروپا هر آنچه در توانش بوده، درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه انجام داده و بیش از این دیگر نمی‌تواند کار بیشتری انجام دهد.

این مقام ارشد بروکسل به رسانه فرانسوی گفت: البته در مورد تحریم‌های مالی، همیشه می‌توانید جلوتر بروید اما ما در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده‌ایم که دیگر نمی‌توانیم این کار را ادامه دهیم. ما هر کاری از دستمان بر می‌آمد انجام دادیم.

وی همچنین گفت که اتحادیه اروپا باید «از رفتن به سمت جنگ با روسیه اجتناب کند چرا که اگر این کار را نکند، جنگ جهانی سوم خواهد شد».

بورل در پاسخ به سوالی درباره در پیش گرفتن اقدام آمریکا در ممنوعیت واردات نفت و گار روسیه تصریح کرد: برای ایالات متحده، این اقدام خیلی سخت نیست برای اینکه آن‌ها تقریبا نفت روسیه را مصرف نمی‌کنند. گفتن اینکه "من کاری را که قبلا انجام نداده‌ام، انجام نمی‌دهم" چیز سختی نیست! 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 21 اسفند 1400 - 13:32:27