پرتاب ماهواره نور 2 ؛ موفقیتی دیگر برای صنعت فضایی ایران

چهار شنبه 18 اسفند 1400 - 11:47:44
 پرتاب ماهواره نور 2 ؛ موفقیتی دیگر برای صنعت فضایی ایران

تهران - الکوثر : سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز سه شنبه اعلام کرد، دومین ماهواره نظامی ایران با نام نور-۲ توسط ماهواره‌ بر قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این دومین ماهواره نظامی ایران است که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار می‌گیرد.

ماموریت این ماهواره ،سنجشی و شناسایی است که با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفته است.

پیش از این نیروی هوافضای سپاه ماهواره نور-1 را در سال 2020  با ماهواره‌ بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب کرد و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. با وجود پیش‌بینی‌های عمر یکساله ماهواره نور 1 ، این ماهواره همچنان فعال است و اطلاعات خود را به ایستگاه زمینی منتقل می‌کند.

سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین کشور مسلمانی است که ماهواره در فضا قرار می دهد، گفت: امروز توانستیم بر دشمن غلبه کنیم و این فناوری های پیچیده  و دانش های نوین را به دست آوریم و آن را به یک محصول موفق تبدیل کنیم.

صنعت فضایی به عنوان یکی از عناصر قدرت هر کشوری محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر گام های پیوسته و رو به پیشرفتی را در زمینه دستیابی به فن آوری موشکی و فضایی برداشته است.

پرتاب ماهواره برها و نیز ماهواره های بومی در چند ساله اخیر نماد این پیشرفت بزرگ در عرصه فضایی محسوب می شود. اکنون ایران در بین 10 کشور فضایی جهان قرار دارد که این امر حاصل و ثمره چند دهه تلاش و مجاهدت متخصصان این سرزمین بوده و به همین دلیل ایران از جایگاهی قابل اتکا در این صنعت برخوردار است.

تفاوت برنامه فضایی ایران با سایر کشورهای منطقه غرب آسیا این است که ایران بر توان داخلی خود استوار بوده و از فناوری بومی و داخلی خود بهره جسته است.

در حال حاضر ساخت پایگاه پرتاب ماهواره در اختیار شش کشور است و ایران رتبه بعدی از نظر توسعه پایگاه فضایی را در اختیار دارد.

ایران همچنین در دو سال گذشته با تمرکز روی ماهواره‌بر‌ها گامی مهم در پرتاب ماهواره‌ها برداشته است و پرتاب ماهواره برها را همگام با ساخت ماهواره توسعه داده است؛ اکنون متخصصان ایرانی به چرخه کامل فناوری فضایی یعنی دانش پایگاه پرتاب، پرتابگر، ماهواره، ایستگاه دریافت و کنترل ماهواره و ایستگاه داده‌های ماهواره‌ای دست یافته اند.

ایران چهار ماهواره نیز در مراحل تست نهایی و آماده پرتاب دارد؛ ماهواره «ظفر ۲» مراحل نهایی آماده‌سازی خود را می‌گذراند، «ناهید ۲ و ۱» آماده هستند و «پارس ۱» نیز تحویل سازمان فضایی ایران شده است. بلوک انتقال مداری «سامان» و موتور فضایی «آرش» نیز در حال گذراندن تست‌های نهایی هستند.

این درحالی است که دشمنان با انواع تحریم ها سعی کرده اند مانع از پیشرفت های اقتصادی و علمی از جمله در صنعت فضایی ایران شوند، اما با وجود تمام محدودیت‌ها و فشارها ، جمهوری اسلامی ایران به انواع فناوری های  فضایی و مرتبط با فضا دست یافته است که باید آن را موفقیتی بزرگ برای ایران اسلامی دانست .

سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در مراسم پرتاب ماهواره نور 2 تصریح کرد: اینکه به نام یک ملت مسلمان و یک نظام اسلامی ،در فضای تحریم گسترده بین المللی ،فرزندان ملت ایران در سپاه  با  ایمان و اراده و تکیه به ذهن های  پویا و خلاق  سینه آسمان  را شکافته و توانستند ماهواره در مدار قرار دهند، افتخار و جهادی بزرگ است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 18 اسفند 1400 - 11:47:0