بیانات رهبری ؛ تاکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک

یک شنبه 15 اسفند 1400 - 16:7:59
بیانات رهبری ؛ تاکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک

تهران - الکوثر : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه پس از کاشت دو اصله نهال میوه به مناسبت روز درختکاری، بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک تاکید کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر لزوم توسعه انرژی‌های پاک گفتند: توسعه انرژی‌های غیر فسیلی مانند انرژی هسته‌ای که استفاده از آن در دنیا روزافزون است و کشورهای منطقه ما نیز در حال حرکت به سمت آن هستند و نیز انرژی‌های بادی و خورشیدی، باید جدی گرفته شود. 

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه توجه به توسعه و استفاده از انرژی های پاک در پرتو واقعیات مربوط به انرژی فسیلی و نیز لزوم حفظ محیط زیست کره خاکی معنا پیدا می کند. استفاده روز افزون از سوخت های فسیلی موجب بروز پدیده گرمایش کره زمین شده است که تبعات فاجعه باری برای کره خاکی به همراه آورده است. 

انرژی هسته ای از چندین دهه قبل وارد بازار رقابت با دیگر منابع انرژی در عرصه تولید برق گردید. حضور انرژی هسته ای در این رقابت همواره از دوجنبه مورد توجه خاص قرار داشته است .جنبه اول پایان پذیر بودن منابع انرژی فسیلی به عنوان اصلی ترین منبع تولیدبرق که نیاز به منبع جایگزین در حد کلان را نمایان تر می کند.

جنبه دوم، آلودگی محیط زیست ناشی از استفاده از سوخت های فسیلی است. در هر دو زمینه انرژی هسته ای بر انرژی فسیلی برتری کامل دارد.با توجه به رشد فزاینده آلودگی محیط زیست که به یک معضل جهانی تبدیل شده است ، توجه به این جنبه استفاده از انرژی هسته ای به خاطر کمتر بودن اثر آلایندگی آن بر محیط زیست در مقیاس وسیع نسبت به انرژی های فسیلی ، صنعت انرژی هسته ای در کانون توجه قرار دارد.

از سوی دیگر گسترش فعالیتهای صنعتی و شهرنشینی به طور اجتناب ناپذیری مساله آلودگی آب ها و خاک را در پی داشته است. در این راستا حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای با ردّ نگاه تزیینی و حاشیه‌ای به محیط زیست، این موضوع را از جمله اساسی‌ترین مسائل کشور برشمرده و فرمودند: یکی از کارهای جدی در حفاظت از محیط زیست، حفاظت از دو ثروت عظیم و ذخیره حیاتی ملت‌ها یعنی «آب» و «خاک» و پرهیز از برخورد مسرفانه با آنها است که در این زمینه مسئولان باید به راهنمایی‌های متخصصان توجه کنند.

مساله دیگری که در زمینه تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی به توسعه  واستقاده از انرژی های پاک باید مورد توجه قرار گیرد ، عنایت خاص ایشان به توسعه انرژی هسته ای برای مصارف مختلف است که البته همان گونه که ایشان هم تاکید کردند کشورهای منطقه نیز در این زمینه گام های بلندی برداشته اند. از جمله اینکه شیرین‌سازی آب‌های شورتوسط نیروگاه‌های هسته ای می‌تواند ظرفیت بالایی در تولید  آب آشامیدنی در ایران به ویژه در نقاط جنوبی کشور ایجاد کند.

از سومی دیگر از دیدگاه رهبری ، کوتاهی در زمینه توسعه انرژی هسته ای تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت. 

حضرت آیت الله خامنه ای در28 بهمن 1400 در بخشی از اظهارات‌ شان در دیدار با مردم آذربایجان شرقی درباره استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای و تأثیر آن در زندگی مردم فرمودند: " همین مسئله‌ انرژی هسته‌ای که دنیا روزبه‌روز دارد به انرژی هسته‌ای وابسته‌تر می شود، ما هم دیر یا زود نیاز مبرم پیدا می کنیم به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز. امروز اگر چنانچه به فکر نباشیم، امروز اگر دنبال نکنیم، فردا دیر خواهد بود، دستمان خالی خواهد بود." 

هشدار مقام معظم رهبری با توجه به چشم انداز مصرف انرژی در ایران و لزوم توسعه دیگر منابع انرژی به ویژه انرژی هسته ای معنا پیدا می کند. ضمن اینکه استفاده از انرژی هسته‌ای از نظر حقوق بین الملل برای مقاصد صلح آمیز حق مسلم ایران بر اساس اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای است که حق کشورهای جهان برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را به رسمیت شناخته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 اسفند 1400 - 16:7:49