مذاکرات وین ، پس از سفر گروسی به تهران

یک شنبه 15 اسفند 1400 - 11:50:53
مذاکرات وین ، پس از سفر گروسی به تهران

تهران - الکوثر : مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از بازگشت از تهران گفت، مذاکرات خوبی در ایران داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در تهران با محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرد . 
این سفر در حالی انجام شد که مذاکرات لغو تحریم ها در وین بین ایران و اعضای 1+4 ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) ادامه دارد و موضوعات پادمانی و حل و فصل مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس در چارچوب برجام از جمله آخرین موضوعاتی است که طرف ها برای حل و فصل آن در تلاش هستند. 
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره این دیدار گفت: "مسائل پادمانی را که در سنوات گذشته مورد گفت‌و‌گو قرار گرفته بود مرور کردیم و به جمع‌بندی رسیدیم که با مبادله اسناد مرتبط با پرونده ایران در آژانس، تا خرداد سال 1401 شمسی این مسأله را حل کنیم و با حل و فصل مذاکرات وین همانگونه که در برجام ٢٠١۵ تعیین شده بود مورد تصویب قرار بگیرد؛ برای ما مهم این است که این مسائل باید در روال طبیعی حل شود و هیچ نفوذ سیاسی که بتواند تاثیر بگذارد نباید وجود داشته باشد." 
آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فشارهای طرف های غربی و رژیم صهیونیستی ادعاهایی را درباره فعالیت های اعلام نشده هسته ای در ایران مطرح کرده است که البته این ادعاها با سوابق همکاری بین ایران و آژانس سازگاری و همخوانی ندارد، چرا که روند تعاملات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره مثبت بوده و ایران نیز همواره تاکید کرده است این همکاریها نباید تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار گیرد. 
برخی طرف‌ها از جمله رژیم صهیونیستی تلاش زیادی دارند تا با ایجاد اختلال در عملکرد آژانس و فشار سیاسی روی آن مانع اجرای نقش سازنده این نهاد فنی شوند.  پنجشنبه 3 مارس دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد، «نفتالی بنت» نخست وزیر این رژیم پیش از سفر رافائل گروسی به ایران با او گفت وگو کرده است. رژیم صهیونیستی و آمریکا از ابتدا با هدف تخریب برجام و مشروعیت‌زدایی از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بحث موضوعات پادمانی و جوسازی درباره آن را آغاز و سعی کرده اند فشارها بر ایران را تشدید کنند. 
به همین دلیل،  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز شنبه در دیدار گروسی با اشاره به نقش رژیم صهیونیستی در اختلاف انگیزی و بحران سازی، از مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی خواست نسبت به هر گونه سوء استفاده این رژیم از سازوکارهای آژانس، توجه نشان دهد. 
در این حال ، تیم مذاکره کننده ایران به ریاست "علی باقری کنی"  با جدیت برای رسیدن به توافق نهایی، موضع خود را در حوزه مسائل باقی‌مانده حول محور رفع تحریم‌ها، راستی‌آزمایی، تضامین و موضوع هسته‌ای برای طرف مقابل مشخص و تاکید کرده است لازمه اعلام توافق نهایی، رعایت کامل خطوط قرمز ایران است. 
بنابراین ، هم اکنون توافق نهایی در انتظار اتخاذ تصمیمات سیاسی طرف های غربی از جمله آمریکا است و این در شرایطی است که توافق اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشه راهی برای حل و فصل موارد اختلافی باقیمانده بین دو طرف را فراهم کرده است که می تواند مسیر دستیابی به توافق در وین را نیز هموار کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 15 اسفند 1400 - 11:50:44