تاکید دولت طالبان بر رسیدگی به پرونده مقامات دولت سابق افغانستان

پنج شنبه 12 اسفند 1400 - 15:18:26
تاکید دولت طالبان بر رسیدگی به پرونده مقامات دولت سابق افغانستان

تهران - الکوثر : رییس دولت طالبان در افغانستان، رسیدگی به پرونده مقامات فاسد دولت سابق این کشور را خواستار شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ملا محمد حسن آخوند  رئیس دولت طالبان در افغانستان در نشست هیات دولت با اشاره به  پرونده های  فساد مالی مقامات دولت سابق این کشور  گفت : دادستانی را مامور رسیدگی به این پرونده ها کرده است.

"محمد خالد  حنفی "سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکردولت  طالبان چندی پیش با متهم کردن شماری از مقامات دولت سابق افغانستان  به فساد مالی گفت: « حامد کرزی » رئیس جمهوری پیشین ، « عبدالله عبدالله»، رئیس سابق شورای عالی مصالحه ملی و فضل هادی مسلمیار رئیس پیشین مجلس سنای افغانستان از مفسدان بزرگ اقتصادی هستند.

تاکید رئیس دولت طالبان بر لزوم رسیدگی قضایی به پرونده فساد مقامات دولت سابق افغانستان در شرایطی مطرح شده است که این گروه بلافاصله پس از کسب مجدد قدرت در این کشور در اوت 2021،برای تمامی کارکنان و مقامات دولت سابق این کشور عفو عمومی اعلام کرد.

حتی پس از اعلام عفو عمومی در افغانستان از سوی دولت طالبان ،تردیدهایی در بین مردم و رسانه های این کشور درباره شامل فرمان عفو عمومی برای مقامات دولت های  قبلی  افغانستان،مطرح شد که برخی مقامات طالبان صراحتا بر اجرای این فرمان در مورد همه مسئولان پیشین این کشور تاکید کردند.

با گذشت شش ماه از اعلام فرمان عفو عمومی در افغانستان،اظهارات رئیس دولت طالبان درباره لزوم رسیدگی قضایی به پرونده مقامات دولت های قبلی این کشور این برداشت را در بین مردم به وجود آورده است که این گروه به این فرمان خود پایبند نمانده است.

البته آندسته از مقامات سابق افغانستان که با تسلط طالبان  به خارج  از این کشور رفتند  به دلیل نداشتن اعتماد به اجرایی شدن فرمان عفو عمومی ،تمایلی به بازگشت به افغانستان پیدا نکردند.

آنگونه که سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر دولت طالبان اعلام کرده قرار است پرونده فساد اقتصادی  برخی از مقامات  دولت سابق افغانستان از جمله کرزی،عبدالله عبدالله و مسلم یار که در این کشور حضور دارند مورد رسیدگی قضایی قرار گیرد که این مسئله می تواند در تعارض با فرمان عفو عمومی باشد که طالبان  در ابتدای حکمرانی دوباره بر افغانستان آنرا مطرح کرده بود.

البته نقض فرمان عفو عمومی در افغانستان در ماه های گذشته نیز طبق اعلام برخی منابع خبری در این کشور رخ داده است که برخی نیروهای طالبان با مقامات محلی در دولت سابق افغانستان برخورد کرده اند که نشان می دهد این فرمان در دولت طالبان اعتباری نداشته است.   

در این زمینه سید قاسم مظفری کارشناس مسائل سیاسی در افغانستان می گوید، پس از آنکه ملا هبت ا.. رهبر  طالبان  فرمان عفو عمومی صادر کرد، مردم افغانستان بر این تصور بودند نیروهای طالبان به فرمان رهبر خود پایبند هستند اما نیروهای طالبان با نادیده گرفتن فرمان عفو عمومی، جایگاه رهبر خود را هم درهم شکستند.

در شرایطی که قرار است به پرونده های فساد اقتصادی مقامات  ارشد سابق افغانستان رسیدگی قضایی شود ، این نگرانی وجود دارد که سایر وعده های طالبان نیز فرجامی مشابه فرمان عفو عمومی پیدا کند که این مسئله حتی می تواند موجب  تقویت موضع کشورهای مختلف در عدم شناسایی رسمی حاکمیت طالبان در افغانستان بشود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید    


پنج شنبه 12 اسفند 1400 - 15:16:4