خطیب زاده خبر داد:

پیشرفت قابل توجه در مذاکرات وین

دو شنبه 11 بهمن 1400 - 12:57:34
پیشرفت قابل توجه در مذاکرات وین

تهران- الکوثر: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت مذاکرات وین در سه هفته گذشته در برخی حوزه ها پیشرفت‌های قابل توجهی داشته و در برخی دیگر به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم آنها با کندی‌هایی روبرو بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سعید خطیب زاده در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و این‌که آیا توافق نزدیک است نیز خاطرنشان کرد: آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل های ساختگی نیست. تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند.

وی گفت:‌ در حوزه رفع تحریم‌ها همچنان موضوعات مهم و قابل توجه باقی مانده که توافق را تا امروز ممکن نکرده است. در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها و این‌که مجددا آمریکا حقوق بین‌الملل را به مسخره نخواهد گرفت و مجددا اتباع ما را به بهانه دور زدن تحریم‌ها به گروگان نمی‌گیرد حتما باید پیشرفت‌ها به صورت قابل قبول باشد که بتوانیم پرونده را در حوزه اخذ تضامین ببندیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: در حوزه راستی آزمایی به صورت مشخص همه ایده‌ها مکتوب شده است و الان از فاز ایده‌ها رد شدیم و هیأت ایران خلاقانه و مبتکرانه طی سه هفته گذشته همه موارد را مکتوب کرده و امروز منتظر پاسخ طرف‌های مقابل هستیم و امیدواریم که در کمترین زمان ممکن در حوزه رفع تحریم‌ها که ماموریت امروز بخشی از همکاران در وزارت خارجه است به نتیجه خوب برسیم.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم در موازی با آنچه بخشی از وزارت خارجه در حوزه رفع تحریم‌ها انجام می‌دهد در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها و ایجاد سازوکارهای منطقی تجارت در حوزه بین‌الملل پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است و ما همه چیز را به آن‌چه در وین رخ می‌دهد گره نزدیم که روزی حتما که بشود جزییات را گفت این روزها و دستاوردهای آن برای ملت بیان شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: آن‌چه به عنوان حقوق قطعی جمهوری اسلامی ایران در حوزه فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای است، لایتغیر باقی خواهد ماند و فراتر از آن هم آنچه در برجام تضمین شده کف خواست ایران بوده است. ما برجام را چارچوب تعهدات طرف مقابل و در حوزه هسته‌ای هم تعهدات ایران می‌دانیم. اجازه دهند در وین و در همین چارچوب بحث‌ها جلو برود و اگر اظهاراتشان مصارف داخلی دارد، من در آن حوزه ورود نمی‌کنم.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 11 بهمن 1400 - 12:25:23