وعده واشنگتن درباره تجهیز نظامی متحدان عرب خود در خلیج فارس

شنبه 2 بهمن 1400 - 10:12:10
وعده واشنگتن درباره تجهیز نظامی متحدان عرب خود در خلیج فارس

تهران - الکوثر : آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه در گفتگو با «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان وعده داد همچنان تجهیزات نظامی در اختیار شرکای واشنگتن در خلیج فارس قرار دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بلینکن در گفت و گو با همتای سعودی خود ضمن محکوم کردن حمله اخیر مقاومت یمن به امارات، مدعی شد تعهد آمریکا برای کمک به شرکای حوزه خلیج فارس به منظور بهبود توانایی های دفاعی آنها علیه تهدیدها در منطقه، ادامه خواهد یافت.

وعده افزایش تجهیز نظامی و تسلیحاتی شرکای عرب آمریکا در خلیج فارس از سوی بلینکن در حالی مطرح شده که ائتلاف سعودی در روزهای اخیر، حملات هوایی گسترده ای را علیه تاسیسات غیر نظامی و مردم مظلوم یمن به ویژه در صنعا پایتخت یمن و استان صعده انجام داده است. این حملات موجب مرگ و زخمی شدن شمار زیادی از غیر نظامیان در یمن شده است.

بمباران بی وقفه صنعاء، بندر الحدیده و صعده از روز سه شنبه و پس از حمله پهپادی و موشکی ارتش و کمیته‌ های مردمی یمن به ابوظبی در پاسخ به جنایات امارات در یمن، آغاز شد و جنگنده‌های سعودی به طور روزانه پایتخت یمن و دیگر مناطق این کشور را بمباران می‌کنند.

این حملات غیر انسانی با واکنش نه چندان قاطع سازمان ملل مواجه شده است. «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل شامگاه جمعه طی بیانیه‌ ای به محکوم کردن جنایت اخیر ائتلاف سعودی در حمله به زندانی در استان صعده یمن اکتفا کرد و گفت: «حمله هوایی دیگری در جای دیگری از یمن ثبت شد که طی آن غیرنظامیان از جمله کودکان کشته و مجروح شدند».

بمباران یک زندان در استان صعده در بامداد جمعه یکی از پر تلفات‌ ترین حملات ائتلاف سعودی در یمن توصیف شده که حداقل، 177 کشته و زخمی برجای گذاشته است. 

این در حالی است که ائتلاف سعودی با محاصره زمینی و هوایی و دریایی یمن، این کشور را با فاجعه انسانی روبرو کرده است. بانک جهانی اخیرا در گزارشی هشدار داد، حدود 70 درصد از ساکنان یمن، معادل 30 میلیون نفر، در این کشور که آسیب‌ دیده‌ ترین کشور جهان از نظر امنیت غذایی محسوب می‌شود، با خطر گرسنگی مواجه هستند.

به رغم این وضعیت فاجعه بار، اما دولت بایدن که از ابتدا داعیه های حقوق بشری را مطرح کرده بود، عملا از اتخاذ اقداماتی موثر در راستای اعمال فشار به سعودی ها و اماراتی ها به منظور پایان دادن به محاصره یمن و امکان پذیر ساختن کمک رسانی به آنها خود داری کرده و حتی فروش تسلیحات به این دو کشور را از سر گرفته است. جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی خود شعارهایی علیه عربستان سعودی سر داد و از جنگ یمن به عنوان «فاجعه راهبردی» یاد کرد و مدعی شد که به حمایت آمریکا از عملیات‌ تهاجمی ائتلاف سعودی در یمن از جمله فروش تسلیحات خاتمه خواهد داد. با این حال وی پس از راهیابی به کاخ سفید بار دیگر عربستان سعودی را متحد نزدیک آمریکا خواند.

واشنگتن اکنون بار دیگر فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را از سر گرفته است. از جمله وزارت خارجه آمریکا در نوامبر 2021 با فروش 650 میلیون دلار موشک های هوا به هوا و تجهیزات مرتبط، به عربستان سعودی موافقت کرد.

«برت مک‌گورک» هماهنگ‌ کننده امور غرب آسیا و شمال آفریقا در شورای امنیت ملی آمریکا با دفاع از اقدام واشنگتن در فروش سلاح به عربستان سعودی می گوید: ریاض برای دفاع از خودش به این سلاح‌ها نیاز دارد.

در حالی که فروش تسلیحاتی جدید آمریکا به عربستان سعودی اقدامی بر خلاف وعده بایدن در پایان دادن به جنگ یمن و جلوگیری از تحویل تسلیحات تهاجمی به سعودی ها محسوب می شود. بر اساس گزارش موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم، آمریکا بزرگترین منبع صادرات تسلیحات به عربستان سعودی و امارات به شمار می رود. ضمن اینکه استفاده از تسلیحات آمریکایی برای هدف قرار دادن اهداف غیر نظامی در یمن، انتقادات نهادهای حقوق بشری را برانگیخته است. اکنون با وعده جدید وزیر خارجه آمریکا برای تجهیز نظامی هرچه بیشتر متحدان عرب واشنگتن در خلیج فارس، کشتار مردم بی دفاع یمن و ویرانی هر چه بیشتر این کشور فقیر و جنگزده بر اثر حملات ائتلاف سعودی شدت خواهد گرفت.

 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 2 بهمن 1400 - 10:12:1