توزیع کمکهای انساندوستانه ایران در بین مردم کابل

شنبه 18 دی 1400 - 10:9:21
توزیع کمکهای انساندوستانه ایران در بین مردم کابل

تهران - الکوثر : چهاردهمین محموله کمکهای انسان دوستانه جمهوری اسلامی ایران در بین نیازمندان کابل پایتخت افغانستان توزیع شد. این سبد های کالایی، شامل یک کیسه آرد، روغن و یک کیسه برنج به بیش از یک هزار خانوار اهدا شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در محموله های قبلی نیز علاوه بر مواد غذایی، پوشاک ، دارو و تجهیزات پزشکی به مردم افغانستان اهدا شد. جمهوری اسلامی ایران در بیش از چهار دهه گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده و از آنان در برابر همه مشکلات حمایت کرده است .

پذیرایی از بیش از سه میلیون مهاجر افغان و زندگی آنها در شهرها در کنار مردم به همراه ارایه کمکهای متنوع به مردم افغانستان در داخل این کشور از جمله خدماتی است که دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران را در ردیف بهترین همسایه افغانستان قرار داده است .

در حال حاضر نیز که آمریکا با مسدود کردن دارایی های مردم افغانستان آنان را مورد تحریم قرار داده است ایران همچنان راسخ در کنار مردم این کشور است تا از این مرحله و گذار تاریخی نیز عبور کنند. 

در این زمینه محمد احسانی کارشناس افغان  مسایل سیاسی در این باره می گوید ،  با آغاز فصل سرما کشورهایی که وعده کمک های انسانی به مردم افغانستان داده بودند به وعده خود عمل نکردند و بیشتر خانوارهای ساکن در کابل و سایر ولایات این کشور همچنان با مشکل مواجه هستند.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیتهای زیاد اقتصادی و انرژی همواره آمادگی خود را برای تامین تضمینی نیازهای منطقه و کمک به برقراری صلح و امنیت اعلام کرده است .اما در دوره دولت محمد اشرف غنی رئیس جمهوری فراری افغانستان، به دلیل روابط خوبش با آمریکا ، برای خرید نفت و گاز از ایران ملاحظات زیادی  داشت .اما در حال حاضر که طالبان خود را مستقل از بیگانگان می داند تلاشهای خود را برای واردات نفت و گاز از ایران آغاز کرده است .بنا به اعلام دفتر عبدالسلام حنفی معاون رئیس دولت طالبان در افغانستان کمیسیون اقتصادی این گروه موضوع خرید نفت و گاز از ایران را بررسی کرده است .

حمید حسینی از کارشناسان و مسئولان نفت و گاز پتروسیمی در ایران در این باره می گوید: 

جمهوری اسلامی ایران بنا بر درخواست طالبان ارسال سوخت را به افغانستان از سرگرفت و با برطرف شدن نامنی ها روابط می تواند توسعه یابد .

در هر حال،  یکی از ظرفیتهای مهمی که در روابط ایران و افغانستان به عنوان دو همسایه وجود دارد فعال کردن بازارچه های مرزی است که نه تنها به شکوفایی اقتصادی و آبادانی منطقه می انجامد بلکه می تواند با ایجاد اشتغال در مناطق مرزی موجب ممانعت از انواع قاچاق شود. با توجه به این که گروههای تندرو و تروریستی سعی می کنند از فرصت بیکاری برای جذب نیرو استفاده کنند فعال کردن بازارچه های مرزی که مورد توجه طالبان نیز قرار دارد می تواند به تثبیت صلح و امنیت پایدار در منطقه کمک کند .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 18 دی 1400 - 10:9:14

پربازدیدها