حمله‌های مکرر به نظامیان آمریکایی در عراق و شدت گرفتن درگیری‌ها در سال 2022

پنج شنبه 16 دی 1400 - 16:12:15
حمله‌های مکرر به نظامیان آمریکایی در عراق و شدت گرفتن درگیری‌ها در سال 2022

تهران - الکوثر : با آغاز سال جدید میلادی، نظامیان آمریکایی به طور مکرر در عراق مورد حمله قرار گرفته اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در روزهای اخیر پایگاه عین الاسد در غرب عراق هدف حمله‌های گروه‌های عراقی قرار گرفت. چهارشنبه شب پنج فروند موشک به سمت پایگاه عین الاسد شلیک و باعث شد تا سامانه ضد موشکی «C-Ram» نیروهای آمریکایی در این پایگاه فعال شود. تنها به فاصله چند ساعت از حمله موشکی، این پایگاه هدف حمله پهپادی نیز قرار گرفت. یک کاروان دیگر آمریکا نیز در استان «بابل» در مرکز عراق و کاروان دیگری نیز در «سماوه» جنوب این کشور مورد حمله قرار گرفته‌اند. گروه موسوم به «قاصم الجبارین» در بیانیه‌ای رسماً مسئولیت اغلب این حمله‌ها را برعهده گرفت.

این حمله‌ها بیش از همه بیان‌گر شکاف میان دولت و ملت عراق است. بخش زیادی از مردم عراق خواستار خروج کامل نظامیان آمریکایی از این کشور هستند چرا که بر این باورند وجود این نیروها نه تنها نفعی برای امنیت عراق نداشته بلکه سبب نقض حاکمیت و استقلال این کشور شده که نمونه آن ترور ابومهدی المهندس، نایب رئیس حشد الشعبی و به شهادت رساندن ده‌ها نیروی مقاومت عراق در داخل این کشور توسط دولت آمریکا است. 

آنچه دولت عراق در واکنش به مطالبه به حق مردم این کشور انجام داد، تغییر ماهیت نظامیان آمریکایی از «رزمی» به «مستشاری» در این کشور است. مطابق توافق جولای 2021 دولت بغداد و واشنگتن، قرار بود که نیروهای آمریکایی در پایان سال گذشته میلادی (2021) خاک عراق را ترک کنند و شماری نیروی مستشاری جهت آموزش نظامیان عراقی در این کشور باقی بمانند.

اگرچه مقامات عراق از جمله مصطفی الکاظمی، نخست وزیر در پایان سال گذشته خروج نیروهای رزمی آمریکایی را اعلام کردند، اما گزارش‌های متعدد حاکی از این است که 2400 نظامی آمریکایی در قالب مستشاری در عراق باقی ماندند. آمار دقیقی پیش از پایان سال 2021 درباره شمار نظامیان عراقی در آمریکا وجود نداشت، اما «طارق الربیعی»، کارشناس عراقی امور امنیتی اعلام کرده بود: «شمار نیروهای آمریکایی که در پایگاههای نامعلوم مستقر هستند پنج هزار نیرو است.» در این صورت نیمی از نظامیان آمریکایی هنوز در عراق حضور دارند. این موضوع به عامل مهمی برای شکاف میان مردم و دولت عراق تبدیل شده است.

موضوع دیگر این است که گروه‌های مقاومت عراق بارها رسماً اعلام کردند که در صورت حضور نیروهای آمریکایی در این کشور، آنها حق خود می‌دانند که با متجاوزان و اشغالگران مقابله کنند. بنابراین، حمله‌های مکرر به نظامیان آمریکایی، اجرایی کردن هشداری است که پیش از این از سوی گروه‌های مقاومت عراقی داده شده بود. 

این حمله‌ها بیان‌گر این است که تقابل و درگیری گروه‌های عراقی با نظامیان آمریکایی در سال جدید میلادی هم ادامه خواهد داشت و حتی می‌تواند بیشتر از قبل نیز باشد. در واقع، این پیامد اجرای ناقص مصوبه روز 5 ژانویه 2020 پارلمان عراق توسط دولت این کشور و دولت واشنگتن است. مطابق این مصوبه، همه نظامیان خارجی باید از عراق خارج شوند و مجوزی برای باقی ماندن این نیروها در قالب مستشاری داده نشد. 

نکته پایانی اینکه، اگرچه نظامیان آمریکایی در غرب، مرکز و جنوب عراق هدف حمله‌ها قرار گرفته‌اند، اما تمرکز بیشتر حمله‌ها بر پایگاه عین الاسد در غرب است زیرا به نظر می‌رسد با وجود اینکه گفته می‌شود مسئولیت این پایگاه به نظامیان عراقی واگذار شد، اما اغلب نظامیان آمریکایی در پایگاه عین الاسد مستقر هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 16 دی 1400 - 16:12:3