مسئولیت بین المللی دولت آمریکا در قبال جنایت ترور شهید سلیمانی

یک شنبه 12 دی 1400 - 9:52:4
مسئولیت بین المللی دولت آمریکا در قبال جنایت ترور شهید سلیمانی

تهران - الکوثر : وزارت امور خارجه ایران در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همراهانش در حمله تروریستی ارتش آمریکا، اعلام کرد، دولت آمریکا در قبال این جنایت «مسئولیت قطعی بین‌المللی» دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمده است: سردار شهید قاسم سلیمانی همواره در راستای سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران در کمک به استقرار صلح و ثبات در سطح منطقه ای و بین المللی ایفای نقش کرد و اقدامات و تلاش های زیادی در مقابله با تروریسم بین المللی و گروه های تروریستی در حال رشد در منطقه انجام داد. 

وزارت خارجه ایران تاکید کرد: بی تردید اقدام جنایتکارانه‌ آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی مصداق «حمله تروریستی» است که به نحوی سازمان ‌یافته‌ توسط دولت وقت آمریکا طراحی و عملیاتی شده است و هم اکنون نیز مسئولیت آن متوجه کاخ سفید است.

بامداد جمعه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸  ( 3 ژانویه 2020 ) سردار سلیمانی در حمله تروریستی نیروهای آمریکایی‌ در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. در این حمله همراه با سلیمانی، ابومهدی المهندس قائم مقام بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و شمار دیگری از رزمندگان عراقی به شهادت رسیدند. این حمله به دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا صورت گرفت. 

شهید سردار سلیمانی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های انقلاب اسلامی است و به عنوان نماد مبارزه با نظام سلطه و ظلم جهانی شناخته می‌شود. وی در سال  1379 خورشیدی (2001)  از سوی حضرت آیت‌ الله خامنه ‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، به فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران منصوب شد.

اوج کار سردار شهید سلیمانی در دوران فرماندهی نیروی قدس سپاه ، مبارزه با تروریست های دست پرورده آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا بود. به دنبال جنایات داعش در عراق و سوریه و اشغال بخش‌ هایی از این کشورها توسط تروریست ها، دولت های قانونی عراق و سوریه از جمهوری اسلامی ایران خواستند به آنها در مبارزه با تروریست‌ ها کمک کند. به دنبال این درخواست ها، رزمندگان مقاومت به فرماندهی سردار سلیمانی به یاری مردم عراق و سوریه اعم از مسلمانان و مسیحیان شتافتند و در نهایت موجب شکست تروریست ها شدند. 

سردار سلیمانی به دلیل نقش برجسته اش در خنثی سازی و شکست توطئه های آمریکا، همواره از سوی مقامات این کشور و صهیونیست ها تهدید به ترور می شد؛ جک کین فرمانده سابق نیروی زمینی ارتش آمریکا در نشست استماع کنگره آمریکا با اشاره به طرح ترور مقامات ایرانی به ویژه مقامات ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته بود : چرا آن‌ها را به قتل نرسانیم؟

سردار سلیمانی در پاسخ به تهدید ترور از طرف مقامات آمریکایی همواره می گفت : این تهدید نیست، کمک به شوقی است در پاسخ به افرادی که فکر می‌کنند با تهدیدها ،رعب بر ما حاکم می‌شود، می‌گویم خداوندا شهادت در راه خودت را به دست دشمنان دینت، نصیب من بگردان. 

حمله تروریستی آمریکا به خودروی حامل سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد که با پاسخ فوری و موثر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و حمله موشکی به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه عین الاسد عراق همراه بود، موجب  تحولاتی جدید شد و آغاز شکست راهبرد منطقه ای آمریکا را تسریع کرد. خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و سپس از عراق و همچنین تغییر استراتژی حضور نظامیان آمریکا در غرب آسیا، از جمله تغییراتی است که پس شهادت سردار سلیمانی، روی داد.

بدیهی است بر مبنای موازین حقوقی و بین المللی، دولت آمریکا در قبال این جنایت مسوول است.برهمین اساس وزارت امور خارجه ایران با همکاری سایر دستگاه ها از جمله قوه قضائیه و بر اساس اصل حقوقی "مقابله با بی‌کیفرمانی جنایتکاران" مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو کردن مقامات آمریکایی در پیشگاه عدالت را آغاز کرده است و تا حصول نتیجه نهایی ادامه خواهد داد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 12 دی 1400 - 8:17:54