ادامه مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران؛ رضایت طرفین از روند گفتگوها

پنج شنبه 9 دی 1400 - 11:48:11
ادامه مذاکرات وین برای لغو تحریم های ایران؛ رضایت طرفین از روند گفتگوها

تهران - الکوثر : روز سوم از هشتمین دور مذاکرات وین درباره لغو تحریم های ایران درحالی پیگیری شد که شرکت کنندگان روند مذاکرات را مثبت و رو به جلو ارزیابی کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، علی باقری مذاکره ارشد ایران روز چهارشنبه جلسات دو و چندجانبه با روسای هیات‌های سه کشور اروپایی ( بریتانیا ، فرانسه ، آلمان)  و همچنین "انریکه مورا" معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار کرد. هم زمان، جلسات کارشناسی میان ایران و گروه ۱+۴ ( روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) نیز با تمرکز بر موضوع رفع تحریم‌ها ادامه یافت که قرار است امروز( پنج‌شنبه) نیز ادامه جلسات با همین محور ادامه یابد.

گزارش‌ها حاکیست، نقاط اختلافی میان کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها به نسبت دور قبل رو به کاهش گذاشته و روند مذاکرات روان‌تر شده است.

باقری چهارشنبه شب پس از پایان جلسات با طرف‌های مقابل، روند مذاکرات را مثبت ارزیابی کرد و افزود : گفت‌وگوها خوب پیش می‌رود.

«میخائیل اولیانوف» نماینده  روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران نیز گفت: طرف‌های برجام به‌ جز ایران در دیدار با هیأت آمریکایی درخصوص روند مثبت مذاکرات ابراز رضایت کردند.

هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات دو پیش نویس جدید یکی درخصوص لغو موثرتحریم‌ها و دیگری درباره تعهدات هسته‌ای ایران ارائه کرده است و براساس آن اجرای تعهدات هسته ای منوط به لغو تحریم های ظالمانه ضد ایران خواهد بود.

یکی از خواسته‌های اساسی هیأت ایرانی در وین ارائه تضمین‌های لازم از سوی آمریکا است؛ نبود اجماع درعرصه سیاسی آمریکا و همچنین سابقه عهد شکنی این کشور در عرصه بین المللی که خروج از توافق برجام در سال 2018 از نمونه های بارز آن است، ضرورت خواسته ایران برای ارائه تضمین های لازم از طرف مقابل در هرگونه توافق احتمالی را نشان می دهد. در واقع اینبار دولت آمریکا باید تضمین های قطعی بدهد که اگر دولت کنونی و یا دولت های بعدی در این کشور از توافق خارج و یا آن را اجرا نکرد این امکان برای ایران نیز وجود داشته باشد تا اقداماتی برای مقابله با آن و حفظ منافع خود انجام دهد.

بنابراین اگر در مذاکرات وین توافق حاصل شود ابتدا طرف نقض کننده برجام یعنی ایالات متحده آمریکا باید تحریم ها را لغو کند و جمهوری اسلامی ایران پس از راستی‌ آزمایی، تعهدات هسته‌ای را در چارچوب توافق ادامه خواهد داد .

از سه کشورهای اروپایی بریتانیا ، فرانسه و آلمان نیز که در روزهای اخیر از ضرب‌الاجل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات سخن گفته اند انتظار می رود اگر واقعا آنطور که می‌گویند برای احیای توافق هسته‌ای عجله دارند، باید از حالت انفعال خارج شده و در زمینه تضمین و راستی‌آزمایی که مورد تاکید ایران است، راهکارهای جدید ارائه دهند، چرا که جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است حاضر به توافق به هر قیمتی نخواهد بود و خطوط قرمز خود را نیز فدای تسریع توافق نمی‌کند.

از نگاه جمهوری اسلامی ایران که با جدیت کامل وارد این دور از مذاکرات شده و پیشنهادات خود را با محوریت لغو تحریم ها ارائه کرده است، به نتیجه رسیدن مذاکرات به اراده و تصمیم طرف مقابل و به طور مشخص دولت آمریکا وابسته است؛ آمریکا اگر خواهان بازگشت به توافق برجام است باید با تغییرسیاست های ضد ایرانی خود از جمله لغو موثر تحریم ها، امکان به نتیجه رسیدن این دور از مذاکرات را فراهم کند،زیرا بدون تحقق منافع اقتصادی ایران آنگونه که در برجام وعده داده شده بود، احیای این توافق ناممکن است.

"علی باقری" معاون سیاسی وزیر امورخارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در این همین ارتباط  گفته است: هرچقدر طرف مقابل ما آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها  و اراده جدی تری برای پذیرش سازوکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد، به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 9 دی 1400 - 9:12:23